[Discrete wiskunde] Tellen van bepaalde vrijdagen (de 13e) in een jaar (2015)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[Discrete wiskunde] Tellen van bepaalde vrijdagen (de 13e) in een jaar (2015)

Hallo allemaal,

Er wordt mij gevraagd om een antwoord te geven op hoeveel vrijdagen er op de 13e vallen in het jaar 2015.

Nu geeft simpel tellen het antwoord 3 (feb, maart en nov), maar de bedoeling moet uiteraard zijn om met een wiskundige berekening te komen....

Ik loop hier alleen vast.

De eerste dag van het jaar 2015 is een donderdag. Verder kunnen we vaststellen dat we geen schrikkeljaar hebben, feb. heeft dus 28 dagen.

Kan iemand me een zetjein de goede richting geven?

Alvast bedankt,

Barry

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Discrete wiskunde] Tellen van bepaalde vrijdagen (de 13e) in een jaar (2015)

Een echt wiskundige berekening ga je volgens mij niet kunnen geven, je moet gewoon elke vrijdag controleren.

Het antwoord 3 is overigens juist.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 42

Re: [Discrete wiskunde] Tellen van bepaalde vrijdagen (de 13e) in een jaar (2015)

Ok, bedankt voor het antwoord. Dan kom ik op zoiets uit.

Vrijdag 21 Maart 2008, als we hier 7 keer 365 bij optellen, dan zitten zouden we op vrijdag 21 maart 2015 zitten. Hier houden we echter geen rekening met het feit dat het jaar 2012 een schrikkeljaar is waar de maand een dag extra heeft. Dus 21 maart in 2015 is geen vrijdag maar een zaterdag. Hieruit kunnen we afleiden dat 20 maart en dus 13 maart in 2015 een vrijdag is. Aangezien Februari 28 dagen heeft (in niet schrikkeljaren) hebben we dus automatisch ook een vrijdag de 13e in Februari.

Lijkt me alleen een beetje simpele vraag voor het vak Discrete Wiskunde... ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Discrete wiskunde] Tellen van bepaalde vrijdagen (de 13e) in een jaar (2015)

Ik heb het even aan mijn computer gevraagd :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer