Nieuwe kandidaat malariavaccin

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Nieuwe kandidaat malariavaccin

Nijmeegse onderzoekers zijn er na tien jaar onderzoek in geslaagd een eiwit na te maken dat cruciaal is voor de voortplanting van malariaparasieten. Ingespoten bij muizen roept het eiwit een immuunreactie op, dezelfde die bekend is uit mensen die met malaria zijn besmet. Prikt de mug een geïmmuniseerde gastheer, dan blokkeren de antistoffen het eiwit ook in de mug. Daardoor kan de malariaparasiet, die een deel van zijn leven in de mug leeft en de veroorzaker is van malaria, zich in deze mug niet voortplanten. Hiermee lijkt het eiwit een goede kandidaat om deel uit te gaan maken van een malariavaccin-cocktail. Het wetenschappelijke tijdschrift PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) publiceert de bevindingen op 13 maart 2008.

Lees meer ... Radboud Universiteit Nijmegen

Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe kandidaat malariavaccin

Klinkt mooi... ik ben benieuwd wanneer er een malariashot bij de ggd in de schappen ligt. Blijft toch een van de lastige tropische kwaaltjes waar momenteel alleen pillen met vervelende bijwerking nog iets aan helpen, voor zolang dat uberhaupt nog werkt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Nieuwe kandidaat malariavaccin

erger, gaan we dat vaccin dan ook eens massaal, en dan bedoel ik 100%, inzetten onder de bevolking van door malaria geteisterde landen? want daar is "ziekteverzuim" door malaria een serieus economisch probleem, en daarmee mede oorzaak van blijvende armoede in die landen (nog afgezien van de humane ellende van de ziekte zelf)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Nieuwe kandidaat malariavaccin

Eerlijkgezegd heb ik daar een hard hoofd in. Gezien de productiemethode denk ik niet dat het voor de derde wereld een betaalbaar vaccin zal worden. Je ziet dat bijvoorbeeld ook met het vaccin tegen hepatitis B, dat is voor reizigers al aan de prijs (3x 50 euro zoiets). Uiteraard zit er hier een dikke marge op, maar ook al zou het in die landen in totaal 5 euro per persoon kosten dan nog belemmerd dat massale inzet.

Uiteraard zou het wondermooi zijn als vaccins ziekten de wereld uit hielpen, maar in de praktijk gebeurd dat nooit in armere gebieden.
Victory through technology

Berichten: 247

Re: Nieuwe kandidaat malariavaccin

Johson and johnson heeft overlangs toch bekend gemaakt de nieuwe generatie aidsremmers van tibotec aan zeer laag tarief ter beschikking te stellen aan Afrikaanse landen en ervoor te zorgen dat de innametrouw gegarandeerd zou blijven. Als een vaccin 5 euro zou kosten zou dat toch ook mogelijk moeten zijn, 1 keer investeren van enkele grote landen en wat minder geld storten voor kom op tegen kanker en wat meer voor Afrika en dan kan er toch al een heel verschil gemaakt worden denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Nieuwe kandidaat malariavaccin

Ja, dat is mooi van Johnson & Johnson, maar daar gaat het nu niet echt over he :D Onderwerp was het mogelijk nieuwe malariavaccin. Het is altijd moeilijk om een vaccin goedkoop te maken, en ook nog eens houdbaar bij hogere temperaturen. Dat maakt het namelijk ook mede zo duur voor de afrikaanse landen: de vaccins moeten gekoeld worden.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer