[Wiskunde] Cosinusregel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[Wiskunde] Cosinusregel

Hallo allemaal, ik heb een probleem met een vraagstuk over de cosregel, misschien dat jullie er iets meer over weten.

Ik heb een driehoek met zijden a=5, b=1 en c=5.3

Ik moet de hoek tussen b en c berekenen met de cosinusregel

Ik heb dat als volgend gedaan:

cos a(alpha) =1^2+5.3^2-5^2/(2*1*5.3)=26.7graden

dit klopt niet, maar weet niet hoe ik het dan wel zou moeten doen.

als iemand mij hier mee kan helpen, heel graag!

alvast bedankt!

Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Wiskunde] Cosinusregel

\(a^2=b^2+c^2-2bc \cos \alpha\)
als je nu je gegevens invult en de vergelijking correct oplost zou je er moeten komen

zie ook hier
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Cosinusregel

Johnnie dit lijkt mij huiswerk. Lees nog even de regels door. We hebben een apart forum voor huiswerk vragen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 14

Re: [Wiskunde] Cosinusregel

nee, geen huiswerk, ben een krukhoek aan het berekenen.

maar inderdaad, als ik die formule toepas, dan kom ik wel op een hoek van 67 graden uit.

dank je wel!

Berichten: 4.502

Re: [Wiskunde] Cosinusregel

Er wordt ergens een fout uitgehaald volgens mij,ik tekende eerst de driehoek en zag daar een hoek uitrollen van ca. 90 graden en maakte een berekening.

Kom hier na tekenpauze op terug!

a. Teken ik een rechth.driehoek met rechte zijden 1 en 5,dan is de schuine zijde 5,099,dus korter dan 5,3.

b. Ga ik uit van een stomphoekige driehoek en laat vanuit die hoek een loodlijn neer op die zijde van 5,3,dan maak ik een kleinere gelijkv.driehoek met gelijke hoeken.

Ga ik dan verder rekenen,dan resulteert dit in een hoek van 90 graden ipv stompe hoek,maar dit klopt niet met de zijden.Er zit ergens een "instinkertje"(?);poogde via sin2
\(\alpha\)
+ cos2
\(\alpha\)
= 1,maar loop ook vast!

Ben benieuwd! :P

Berichten: 4.502

Re: [Wiskunde] Cosinusregel

Ik poogde mijn verhaal te corrigeren,maar werd geblokkeerd;tekende opnieuw zo exact mogelijk en maakt van de gevraagde hoek de sinus 18,5/20 = 0,925 met de bijbehorende hoek van 67,668 graden;ik pinde me vast op de stompe hoek en een formule die niet kon worden toegepast!
oktagon schreef:Er wordt ergens een fout uitgehaald volgens mij,ik tekende eerst de driehoek en zag daar een hoek uitrollen van ca. 90 graden en maakte een berekening.

Kom hier na tekenpauze op terug!

a. Teken ik een rechth.driehoek met rechte zijden 1 en 5,dan is de schuine zijde 5,099,dus korter dan 5,3.

b. Ga ik uit van een stomphoekige driehoek en laat vanuit die hoek een loodlijn neer op die zijde van 5,3,dan maak ik een kleinere gelijkv.driehoek met gelijke hoeken.

Ga ik dan verder rekenen,dan resulteert dit in een hoek van 90 graden ipv stompe hoek,maar dit klopt niet met de zijden.Er zit ergens een "instinkertje"(?);poogde via sin2
\(\alpha\)
+ cos2
\(\alpha\)
= 1,maar loop ook vast!

Ben benieuwd! :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Cosinusregel

johnnie schreef:Ik heb een driehoek met zijden a=5, b=1 en c=5.3

Ik moet de hoek tussen b en c berekenen met de cosinusregel

cos a(alpha) =1^2+5.3^2-5^2/(2*1*5.3)=26.7graden
Volgens mij ben je haakjes in de teller vergeten:

cos a(alpha) =(1^2+5.3^2-5^2)/(2*1*5.3)=> a=67.3 graden

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: [Wiskunde] Cosinusregel

Safe schreef:Volgens mij ben je haakjes in de teller vergeten:

cos a(alpha) =(1^2+5.3^2-5^2)/(2*1*5.3)=> a=67.3 graden
Klopt.

Nadere uitleg:

Dit is de cos-regel:

(a^2) = (b^2) + (c^2) - (2bc x cos alfa) (x = keerteken)

25 = 1 + 28,09 - 10,6 x cos alfa

25 = 29,09 - 10,6 x cos alfa

-4,09 = -10,6 x cos alfa

4,09 = 10,6 x cos alfa

4,09/10,6 = cos alfa

Dan pak je de inverse, en klaar is kees. (Uitkomst is ongeveer 67,304)
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Reageer