Springen naar inhoud

[Wiskunde] Kansberekenen help me a.u.b...!

• Log in om te kunnen reageren

DwaynePeeters

DwaynePeeters

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 12:42

Hallo beste mensen en wiskundig genieën,,
Ik zit met een delimma en ik hoop oh zo zeer dat iemand van jullie me hierbij kan helpen.

Het probleem is als volgt, ik heb van school uit een stencil gekregen met, zeer moeilijke kans berekeningen, ja voor mij zijn ze tenminste stervens moeilijk. Ik krijg hier een punt voor, en ik hoopte dat iemand van jullie me misschien hierbij zou willen helpen. Dit is voor mij echt van levensbelang, want dit telt heel zwaar mee voor mijn eindcijfers, namelijk 80 % voor dit periode cijfer. (Zit op 5 Havo) Ik ben jullie dan echt eeuwig dankbaar

Help me a.u.b., ik moet dat voor morgen inleveren ,, het gaat om de volgende opgave:

(Wil trouwens degene die zo geweldig is om me f te helpen hiermee, wel de berekening bij het antwoord vermelden, anders krijg ik namelijk geen punten ervoor en heb ik als nog een 1 ) :P :P :P

1. Volgens een krantenbericht reist 20% van de mensen die in Amsterdam van de tram gebruik maken zonder een geldig plaatsbewijs. We nemen in het volgende aan dat dit bericht juist is. Een controleur stapt een tram binnen en controleert 12 passagiers. Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat:
a) alle gecontroleerde passagiers in het bezit zijn van een geldig plaatsbewijs.
b) 10 van de 12 passagiers een geldig plaatsbewijs bezitten.
c) minstens 2 passagiers geen geldig plaatsbewijs bezitten.

2. Het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel heeft ontdekt dat de consument medicijnen waarvoor geen recept nodig is meestal bij de drogist haalt. Andere verkooppunten voor zulke medicijnen zijn de apotheek, de reformwinkel en de supermarkt. 76% van de consumenten koopt wel eens pijnstillers, 42% koopt vitaminen en 30% koopt homeopathische middelen. In de onderstaande tabel staat in afgeronde percentages waar de consument dergelijke medicijnen koopt.

..................|.drogist | apotheek| reformwinkel| supermarkt |
pijnstillers....|...74.....|.....19......|........6..........|.....0...........|
vitaminen.....|...79.....|.....11......|........4..........|.....4...........|
homeopathie.|...74.....|.....10......|........11........|......2..........|

Men ondervraagt 80 willekeurige mensen naar hun medicijngebruik.
a) Hoeveel van deze mensen kopen nooit pijnstillers, vitaminen of homeopathische middelen?
b) Bereken in twee decimalen de kans dat een ondervraagde zijn pijnstillers bij de drogist koopt.

Bereken in vier decimalen de kans dat:
c) tenminste 25 van de ondervraagden hun vitaminen bij de drogist kopen.
d) ten hoogste 3 van de ondervraagden hun homeopathische middelen in de reformwinkel kopen.
e) bij een supermakt kopen 8000 klanten regelmatig hun boodschappen.
Hoeveel van deze klanten kopen daar wel eens vitaminen?
f) Hoeveel consumenten moet je minimaal ondervragen opdat de kans dat minstens 20 hiervan
homeopathische middelen gebruiken groter is dan 0,01?

3. Op een totoformulier moet je per kolom twaalf uitslagen voorspellen. Bij elke voorspelling heb je de keuze uit drie mogelijkheden:
- de thuis spelende club wint;
- de thuis spelende club verliest;
- de ploegen spelen gelijk.
Rudy heeft geen verstand van voetballen en hij vult één�olom van het totoformulier op goed geluk in.
a) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat Rudy minstens vijf van de twaalf uitslagen juist voorspelt.

Floor heeft wel verstand van voetballen en beweert dat ze van vier wedstrijden de uitslag met 100% zekerheid kan voorspellen en dat ze bij de overige wedstrijden een kans van 1/2 in plaats van 1/3 heeft op een goede voorspelling.
b) Stel dat Floor gelijk heeft. Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat Floor bij het invullen van één��om precies negen goede voorspellingen doet.

Bij tien, elf of twaalf goede voorspellingen per kolom win je een prijs. Henk vult net als Rudy het formulier op goed geluk in. Om meer kans te maken vult Henk zes kolommen met elk twaalf voorspellingen in.
c) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat hij geen prijs wint.
d) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de verwachtingswaarde van het aantal prijzen voor henk.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2008 - 13:42

Ik heb je drie vragen van dezelfde opdracht samengevoegd.

Gewoon opdrachten voor je oplossen, wordt hier niet gedaan.
Je zal zelf wat moeite moeten doen: tonen wat je al geprobeerd hebt of duidelijk aangeven waar je vast zit.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

DwaynePeeters

DwaynePeeters

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 14:13

Ja, dat is fijn dankjewel, ik had ze in de eerste instantie apart gezet, omdat ik hoopte dat er dan misschien snel iemand zou reageren. Kijk ik moet dat voor morgen 12.00 uur af hebben :P Maar ik besefte laterna nog dat dat toch vrijwel geen zin zou hebben.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2008 - 14:19

Ja, dat is fijn dankjewel, ik had ze in de eerste instantie apart gezet, omdat ik hoopte dat er dan misschien snel iemand zou reageren. Kijk ik moet dat voor morgen 12.00 uur af hebben :P Maar ik besefte laterna nog dat dat toch vrijwel geen zin zou hebben.

Hoe ver ben je. Wat heb je al zelf gedaan. Er zijn hier een hoop erg briljante mensen als het op statistiek aankomt en deze vragen zullen goed te doen zijn, maar jij leert niets als het hier zomaar voor wordt gezegd. Dus wat heb je zelf al gedaan? (dis is dus geen onwil om te helpen)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2008 - 14:19

Het ligt eraan wat je bedoelt met "zin hebben". Je gaat hier van niemand de antwoorden netjes uitgeschreven krijgen tegen 12u, dan zouden wij gewoon je huiswerk maken. Zo leer je zelf niks bij, dat is helemaal niet de bedoeling. Je kan hier wel komen voor hulp en uitleg, maar dat gaat waarschijnlijk niet (allemaal) lukken voor morgen 12u, je komt er dan ook een beetje laat mee af - niet?

DwaynePeeters

DwaynePeeters

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 14:48

Heej, bedankt voor de snelle reacties, nee ik begrijp dat het op die manier overkomt, maar begrijp me niet verkeerd ik heb echt al van alles geprobeert. Ik zal jullie vertellen wat ik al geprobeert heb ok?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2008 - 14:51

Dat is prima, begin maar met de eerste opgave (anders gaat het wat verwarrend worden).

DwaynePeeters

DwaynePeeters

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 15:13

Ik heb dit al geprobeert bij opgave 1a, b en c, maar weet niet zeker of het klopt, kunne jullie dat misschien even controleren en me eventueel uit kunnen leggen hoe ik het wel of beter zou moeten doen?

1a.
(0,8)^12 = 0.0687

1b.
(12) x (0,8)^10 x (0,2)^2 = 0,2835
( 2 )

1c.
1 – ( de kans op 0 of 1 )
Kans op 0 = (12) x (0.2) x (0.8)^12 = 0,0687
(8 )
Kans op 1 = (12) x (0.2)^1 x (0.8)11= 0.3436

1 – ( 0.0687+0.3436) = 0.5877

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2008 - 15:26

Je oplossingen van 1a en 1b lijken me al juist. De kans op 0 haal je uit 1a, de uitkomst klopt maar die factor 0.2 en (12) moet daar niet staan. Bij de kans op 1, zie ik niet goed met welke combinatie je nu vermenigvuldigt. Volgens mij scheelt er daar nog iets aan, de methode is wel goed.

DwaynePeeters

DwaynePeeters

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 15:29

Zou je me misschien de berekening kunnen geven hoe jij hem aan zou pakken ? Waarschijnlijk begrijp ik hem dan wel :P

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2008 - 15:44

Je aanpak is goed, maar leg eens even uit hoe je de bereking doet van kans op 1 ongeldig bewijs.

DwaynePeeters

DwaynePeeters

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 15:46

Ow,, ik denk dat ik het begrijp :P Moet het dan dit worden??:

1 – ( de kans op 0 of 1 )

-> Kans op 0 = (0,8)^12 = 0,0687
-> Kans op 1 = (12) x (0,8)^10 x (0,2)^2 = 0,0515396076
(11)
1 – ( 0,0687+0,0515) = 0.8797

sorry die 11 moet onder de 12,, komt er verkeerd te staan :P

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2008 - 15:51

Bijna, opnieuw een foutje bij dat laatste (kans op 1). Waarom exponenten 10 en 2?

DwaynePeeters

DwaynePeeters

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 15:58

kijk ik dacht,, 10 van de 12 is 0,8 dus (0,8)^10 en 2 van de 12 is (0,2)^2

10 + 2 = 12,,

Maar,, wat moet het dan wel zijn? :P

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2008 - 16:10

Hoezo 10 van de 12? We zochten de kansen op 0 ongeldige (dat is 0 van de 12) en 1 ongeldige (dat is 1 van de 12, toch niet 2?)...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures