Springen naar inhoud

Jicht en suiker

• Log in om te kunnen reageren

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 18:52

Laatst las ik een artikel over jicht. Daarbij zijn Canadese onderzoekers tot de conclusie gekomen dat een jicht reactie opgewekt kan worden door vooral fructose.

Hoe kan het dat fructose het urinezuurgehalte verhoogt ?
Het eerste wiel was echt niet rond

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2008 - 16:43

Ik neem aan dat je deze studie bedoelt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2008 - 18:22

Ik neem aan dat je deze studie bedoelt.

Ja.

Ik heb jicht en ik at altijd veel appels. Volgens de beweringen van de onderzoekers is dat dus taboe, net als zoveel andere dingen die suikers bevatten.

Maar hoe kan een stof die volledig omgezet kan worden in Co2 bijdragen aan urinezuurgehalte.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2008 - 20:56

Een gerelateerd onderzoek heeft aangetoond dat er inderdaad een verband bestaat tussen de consumptie van fructose en het urinezuurgehalte.

Ook de verklaring wordt gegeven:

Sugar-sweetened soft drinks contain large amounts of fructose from added sugars, whereas orange juice and other sweet fruit juices contain naturally occurring fructose. Fructose induces uric acid production by increasing ATP degradation to AMP, a uric acid precursor ([4][9][29-31]). Fructose phosphorylation in the liver uses ATP, and the accompanying phosphate depletion limits regeneration of ATP from ADP, which in turn serves as a substrate for the catabolic pathway to uric acid formation ([32]). Thus, within minutes after fructose infusion, plasma (and later urinary) uric acid concentrations increase ([9]). In conjunction with purine nucleotide depletion, rates of purine synthesis de novo are accelerated, thus potentiating uric acid production ([33]). In contrast, glucose and other simple sugars do not have this effect ([13]). Furthermore, fructose could indirectly increase serum uric acid levels and the risk of gout by increasing insulin resistance and circulating insulin levels ([34]). Both experimental studies in animal models and short-term feeding trials among humans suggest that higher fructose intake contributes to insulin resistance, impaired glucose tolerance, and hyperinsulinemia ([35-38]).

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2008 - 20:00

O.k.
Dat betekent dat Fruit ook niet meer op het menu mag staan, evenals alcohol , vlees en vis.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures