Brandt ijs?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Brandt ijs?

Zoals de titel al aangeeft, mijn vraag is: kan ijs (water in de vaste fase) branden? Ik neem aan van niet, maar waarom dan ook niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Brandt ijs?

*Ik ben zo niet beta als maar kan, zeg ik er maar even bij :P *

Ik denk van niet, want als water een vaste stof is heeft het een temperatuur van 0 graden celsius. Om het te verbranden smelt het en dan word het water als vloeibare stof, en is het geen ijs meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Brandt ijs?

Nee.

Branden is reageren met zuurstof.

Water is eigenlijk al het afvalproduct van een verbranding.

Als je waterstof (H2) laat verbranden krijg je water (H2O).

Nog een keer verbranden kan niet want dan zou dat tijdens de oorspronkelijke verbranding al gebeuren.

Het overgebleven as in de openhaart kun je ook niet nog een keer aansteken.

Overigens kun je wel brandwonden krijgen van (heel koud) ijs.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 5

Re: Brandt ijs?

Ik dacht al dat dit het geval was (en zelfs dat aangezien water uit H2O bestaat het niet meer met zuurstof verder kan reageren). Ik was hier echter niet helemaal zeker van, dus ik denk: laat ik het nog maar even vragen :P

Hartstikke bedankt!

Berichten: 2

Re: Brandt ijs?

Zou je water niet kunnen "hyperverbranden" tot waterstofperoxide? Of gaat dat niet zomaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Brandt ijs?

Zou je water niet kunnen "hyperverbranden" tot waterstofperoxide? Of gaat dat niet zomaar?
H2O2 maak je niet zomaar van water, maar doe je via een katalysator en een twee stappen proces:

http://www.cheresources.com/h2o2.shtml

Het kost energie om H2O2 te maken, dus water zal niet gaan branden tot H2O2. H2O2 vervalt uiteindelijk ook weer in water, als je maar lang genoeg wacht.

Het is een beetje alsof je een bakje met energie hebt. Je kan de energie uit het bakje halen maar na een tijdje is het op. H2 en H2O2 zijn bakjes gevuld met energie en H2O is een leeg bakje. Bij verbranding, houdt de reactie zichzelf gaande omdat er steeds energie vrijkomt (daarom wordt het warm), maar als alle energie op is, houdt de verbranding op. Daarom kan je niet aansteken wat onderin je open haard ligt. Alle energie is eruit.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Brandt ijs?

Bij aanraking met ijs heb je eigenlijk niet echt brandwonden. Dit omdat het fysiologisch proces dat er achter zit anders is. Door de extreme koude worden er kleine kristalletjes gevormd in het celvocht. Die kunnen op hun beurt dan weer het celmembraan beschadigen waardoor de cel afsterft.

Berichten: 21

Re: Brandt ijs?

kan je waterstof (H2) niet bevriezen ?? en dat laten branden ?

tis een iets andere benadering, maar goed.
"All I publish is licensed under GNU/GPL"

Re: Brandt ijs?

Waterstof is waterstof en geen water. Met ijs heeft het niets te maken. Waterstof is een zeer brandbaar gas dat niet alleen hevige reacties geeft met zuurstof, maar ook met chloor,fluor en nog een paar andere stoffen. Afgezien van de enorme hoeveelheid energie je nodig hebt om die zeer lage temperatuur te bereiken, zou je waterstof bij -257° C kunnen laten bevriezen. Of het bij deze temperatuur nog zou reageren is mij een raadsel.

Reageer