Homoseksualiteit

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Homoseksualiteit

Discrimineer ik, als ik zeg: "Ik heb een hekel aan homosexualiteit maar ik heb geen hekel aan homosexuelen (en leg ze ook geen strobreed in de weg)"?

Berichten: 1.780

Re: Homoseksualiteit

Discrimineer ik, als ik zeg: "Ik heb een hekel aan homosexualiteit maar ik heb geen hekel aan homosexuelen (en leg ze ook geen strobreed in de weg)"?
Als je onder discriminatie alleen concrete achterstelling en afwijkende behandeling verstaat waarschijnlijk niet, nee. Maar dit is erger dan een dergelijke vorm van discriminatie, want ontkent de ander in een van de meest wezenlijke, misschien zelfs het meest wezenlijke kenmerk van diens bestaan, van diens mens zijn. Iemand zeggen dat je een hekel hebt aan zijn/haar homoseksualiteit betent dat zeggen dat je een hekel hebt aan hem/haar als mens.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Homoseksualiteit

Iemand zeggen dat je een hekel hebt aan zijn/haar homoseksualiteit betent dat zeggen dat je een hekel hebt aan hem/haar als mens.
Hier ben ik het volstrekt niet mee eens. Mijn moeder leed aan kanker, terwijl ik haar liefhad. Ik haatte haar ziekte!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Homoseksualiteit

Maar dit is erger dan een dergelijke vorm van discriminatie, want je ontkent ...
Ik ontken het verschijnsel helemaal niet en ik geloof beslist dat een aantal homosexuelen nauwelijks raad weten met hun geaardheid, terwijl er ook velen zullen zijn die stellen: je neemt me maar zoals ik ben.

Berichten: 2.504

Re: Homoseksualiteit

Iemand zeggen dat je een hekel hebt aan zijn/haar homoseksualiteit betent dat zeggen dat je een hekel hebt aan hem/haar als mens.
Akkoord, en dat voorbeeld van die kanker gaat niet op. Kanker is iets dat je krijgt, tegen je wil.

Homoseksualiteit is een keuze, en het is om een keuze dat je iets dat iemand doet kan goedkeuren of afkeuren
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Homoseksualiteit

Homoseksualiteit is een keuze,
Dat lijkt me toch echt niet waar hoor! Je kiest er echt niet voor homo te zijn of niet.

Misschien is het een keuze je homosexualiteit "uit te oefenen" maar de keuze dat niet te doen lijkt mij jezelf compleet ontkennen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Homoseksualiteit

Kanker is iets dat je krijgt, tegen je wil. Homoseksualiteit is een keuze.
Ik dacht dat dit soort bekrompen visies in Nederland anno 2008 tot de verleden tijd hoorde. :P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Homoseksualiteit

Homofilie is geen keuze maar een geaardheid (homoseksualiteit als uitvoering van natuurlijk wel, je kan er voor kiezen wel of geen seks te hebben).

Zie ook verschil tussen pedofilie (geaardheid) en pedoseksueel (praktiserend, alleen de 2e in deze is strafbaar).
Discrimineer ik, als ik zeg: "Ik heb een hekel aan homosexualiteit maar ik heb geen hekel aan homosexuelen (en leg ze ook geen strobreed in de weg)"?
Maar om even op ts terug te komen: Ik vind die uitspraak zeer kwetsend omdat er een veroordeling in doorklinkt richting een geaardheid. En ik reken het daarmee tot discriminerend. Dat laatste tussen haakjes klinkt ook zeer vreemd.

Het is iets heel anders dan wanneer je een hekel hebt aan een eigenschap van iemand maar niet aan de persoon.

Homoseksualiteit is niet een eigenschap zoals bijv. bruin haar of zo, maar is meer verweven met identiteit.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 1.780

Re: Homoseksualiteit

Iemand zeggen dat je een hekel hebt aan zijn/haar homoseksualiteit betent dat zeggen dat je een hekel hebt aan hem/haar als mens.
Oeps, zie dat er een dat te veel staat. Zo zou iemand kunnen denke dat ik het als vraag bedoel en het vraagteken ben vergeten.

De bedoeling was echter:

Iemand zeggen dat je een hekel hebt aan zijn/haar homoseksualiteit betekent zeggen dat je een hekel hebt aan hem/haar als mens.

of anders gezegd:

Iemands homosksualiteit haten betekent iemand als mens niet accepteren.

@EL: homosksualiteit is géén keuze, maar aangeboren. Dat leren ze je in België toch ook wel? Ik hoop dat je je vergiste en bedoelde dat het “in de praktijk brengen” van je homoseksualiteit een keuze is, een keuze die je in Nederland gelukkig weinig zult horen opperen, maar waarvan ik mij kan voorstellen dat die door de paters op/van de Hogere Humaniora op het Bisschoppelijk College der Onbevlekte Ontvangenis in Gent nog van harte wordt aanbevolen.

@TH: ben jij ook Belg? Homoseksualiteit een ziekte noemen vergelijkbaar met kanker, kan ik mij ook niet echt in Nederland voorstellen, althans, ik kan me niet voorstellen dat iemand het hardop durft te zeggen zonder de bedoeling te hebben om te provoceren. (Want hoewel ik je bijdragen verder niet ken, krijg ik de indruk dat je het vrij onschuldig bedoelde).

Daar alles in principe ontworpen en bedoeld is voor voortplanting en voortbestaan van de soort, heb ik er geen moeite mee om hs een “constructiefout” van de natuur en dus een “afwijking” te noemen, net zoals één op de zoveel mensen als albino, blind of lam wordt geboren. Het probleem met de term “afwijking” is echter dat het als negatief wordt ervaren, dus als “handicap” (=belemmering), terwijl de enige “handicap” die je van deze “afwijking” ondervindt de negatieve reacties van anderen zijn.

Als jij het dus vergelijkt met een ziekte als kanker vind je het dus kennelijk rot voor degene die er aan “lijdt”, terwijl als jij het niet rot zou vinden - en je daar ook naar zou gedragen – het voor de “lijder” verder geen enkel probleem zou hoeven te zijn.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 2.504

Re: Homoseksualiteit

Holebi of straight, het zijn allemaal keuze's die je maakt.

Indien het een geaardheid was, dan werd je ermee geboren.

Uiteindelijk kiezen mannen en vrouwen gewoon wat ze aantrekkelijk vinden in hun onderbewust systeem. Het is een ernstige fout om te denken dat alle keuze's die iemand in diens leven maakt totaal afhankelijk zijn van wat er zich in diens bewuste wereld afspeelt.

Over seksuele geaardheid wordt er trouwens helemaal niks geleerd op school.

Het leuker vinden van mannen of vrouwen, en zo ongeveer alles in het leven van een persoon is afhankelijk van vroegere ervaringen en interpretaties. Die "geaardheid" is daar simpelweg een gevolg van. Een keuze om ergens voor te kiezen en voor de rest niet, omdat het onderbewustzijn daar bepaalde gevolgen aan koppelt die de persoon zelf niet wil ervaren.

Als iemand er ooit toe komt te beseffen dat ze eigenlijk geen homoseksueel/lesbiënne willen zijn, wordt er makkelijker overgeschakeld dan je zou denken, zolang er maar een slechte ervaring vasthangt aan het alternatief
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Homoseksualiteit

@Evil L.: jij beweert dat iedereen heteroseksueel is, en iedereen die zegt/beweert dat hij dat niet is, heeft daarvoor gekozen? Heb je nog een wetenschappelijke referentie waar dit naar voren komt? Je lijkt namelijk wel erg stellig.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.504

Re: Homoseksualiteit

@Evil L.: jij beweert dat iedereen heteroseksueel is, en iedereen die zegt/beweert dat hij dat niet is, heeft daarvoor gekozen?
Fout.

Wat ik beweer is dat iedereen de keuze heeft om te kiezen wat ze zelf willen, doch dat deze keuze zo ongeveer altijd onder invloed staat ervaringen uit vroegere levensjaren.

Als jong kind:

*Ouders die zeggen dat homoseksualiteit een zonde is...

*Toevallig een homofiele/lesbische seksfilm zien

Zulke ervaringen draag je mee, zelfs al besef je het niet. Ons geheugen onthoudt meer dan wat er momenteel aan het oppervlak ligt.

Uiteindelijk, door te zeggen dat seksuele geaardheid aangeboren is, beweer je dat het vastligt in de genetische code van die persoon.

en DAT is een systeem van denken dat alles en iedereen uiteindelijk in een hokje plaats met een hoop labels erop

Mensen worden niet geboren met een stapel labels op geplakt, ze ervaren zelf en kiezen daarna zelf.



Zeggen dat homoseksualiteit een geaardheid is, is de mensen beperken in wie ze zijn en wie ze kunnen zijn. Je zet hen vast in een hokje en aanvaard niet dat ze er misschien mogelijk uit willen. Mensen kiezen hun eigen lot en leven, het is niet vooraf bepaald
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Homoseksualiteit

Fout.
Daarom vroeg ik het voor de zekerheid.
Wat ik beweer is dat iedereen de keuze heeft om te kiezen wat ze zelf willen, doch dat deze keuze zo ongeveer altijd onder invloed staat ervaringen uit vroegere levensjaren.

Als jong kind:

*Ouders die zeggen dat homoseksualiteit een zonde is...

*Toevallig een homofiele/lesbische seksfilm zien

Zulke ervaringen draag je mee, zelfs al besef je het niet. Ons geheugen onthoudt meer dan wat er momenteel aan het oppervlak ligt.
Ik denk dat iemand dit tegenspreekt.
Uiteindelijk, door te zeggen dat seksuele geaardheid aangeboren is, beweer je dat het vastligt in de genetische code van die persoon.

en DAT is een systeem van denken dat alles en iedereen uiteindelijk in een hokje plaats met een hoop labels erop.

Mensen worden niet geboren met een stapel labels op geplakt, ze ervaren zelf en kiezen daarna zelf.

Zeggen dat homoseksualiteit een geaardheid is, is de mensen beperken in wie ze zijn en wie ze kunnen zijn. Je zet hen vast in een hokje en aanvaard niet dat ze er misschien mogelijk uit willen. Mensen kiezen hun eigen lot en leven, het is niet vooraf bepaald
Volgens mij zie je het te zwart-wit. De meeste mensen zijn het er (voor zover ik weet) over eens dat het een combinatie is van nature en nurture. Deels genetisch bepaald, deels door opvoeding/opgroeiing/invloeden van buitenaf.

Beweer je dan dat geaardheid uberhaupt niet bestaat? Hetero is dus ook een 'keuze'? Ik vind jouw woordkeuze (no pun intended) van het woord 'keuze' overigens niet zo geschikt: een keuze impliceert dat je bewust een beslissing neemt. Zelf schrijf je echter - terecht - dat het (voornamelijk) onbewust gebeurt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.504

Re: Homoseksualiteit

Feit is dat het allemaal bijzonder ingewikkelde stof is op vlak van het goed verwoorden.

Sociologie en Psychologie zijn namelijk geen exacte wetenschappen waar je een berekeningetje maakt en je hebt een perfecte uitkomst die voor geen andere interpretatie mogelijk is.

Uiteindelijk moet je om iemand's leven te begrijpen terug gaan naar diens jongste jaren en ongeveer alle ervaringen die ze hebben kennen om te zien hoe hen dat beïnvloed.

Als je van kindsbeen af door je ouders wordt ingepompt dat seks voor het huwelijk niet mag, zal je dat als volwassene waarschijnlijk zelf heilig geloven. Met als reden ofwel dat hun ouders het hen zo geleerd hebben, ofwel dat ze het eigenlijk niet snappen, maar ze geraken maar niet van die overtuiging af.

Naar mijn mening kan je niet zeggen dat ons gedrag genetisch bepaald is. Enkel voor lichamelijke kenmerken wil ik zoiets aanvaarden.

Aan de andere kant moet je er rekening mee houden dat het toch een aantal jaren duurt eer een kind leert relativeren en orde scheppen in hun leven. Pas op een bepaalde leeftijd zal een kind kritisch beginnen nadenken bij de dingen die het ziet en beleeft in de wereld.

Het besef dat ervaringen invloed op hen hebben als persoon, komt vaak nooit tot iemand. Gewoon verder leven en geen vragen stellen bij het verleden en wat voor invloed een bepaalde gebeurtenis op je had...

Een geaardheid bestaat wel, maar het is in mijn ogen niet iets dat per definitie van voor de geboorte vastligt. Het is een keuze zich tot een bepaald iets toe te spitsen. Vaak een keuze die men niet bewust maakt
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Homoseksualiteit

Phys:
De meeste mensen zijn het er (voor zover ik weet) over eens dat het een combinatie is van nature en nurture. Deels genetisch bepaald, deels door opvoeding/opgroeiing/invloeden van buitenaf.
absoluut! Dat is hoe de wetenschappelijke wereld er tegenaankijkt.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer