Hoogtegradiëntenkaart

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Hoogtegradi

Bestaan er hoogtegradiëntenkaarten die lokale steilheden in het landschap tonen?

Ik heb ze nog nooit gezien.

Ze lijken me erg handig voor caravanbezitters.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoogtegradi

Op ANWB kaarten staan bij relevante hellingen wel de stijgingspercentages vermeld.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoogtegradi

Op ANWB kaarten staan bij relevante hellingen wel de stijgingspercentages vermeld.
Ik bedoel een kaart waarop (bijv) blauw betekent: vrijwel vlak en bruin zeer steil.

Het is een kaart die afgeleid is van een hoogtekaart. (Ook wiskundig 'afgeleide'.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoogtegradi

Ik kan me dat soort kaarten in de praktijk niet voorstellen. Ik kan me niet voorstellen dat daar voldoende vraag naar is.

Je zou wel kunnen afleiden uit een hoogtelijnenkaart en de afstand die een stuk weg aflegt van de ene hoogtelijn naar de volgende.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Hoogtegradi

Van geheel Nederland bestaan topografische kaarten,ik bezit ze al een dertigtal jaren alles schaal 1: 50000;ik zette er eens op WSF,zal hem nu opnieuw erbij plaatsen (Een Ardennengeval en Wouwse plantage!).

Ik bestelde die destijds bij een topografische dienst in Emmen;dat kun je via Google wel vinden!

Berichten: 4.502

Re: Hoogtegradi

En ook in Italie worden ze gemaakt,zie hierna de Dolomiten in de buurt van Cortine d'Ampezzo;nader info bij ANWB,Michelin,etc.

Kga hem nog verkleinen,was 1,2 MB!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoogtegradi

En ook in Italie worden ze gemaakt,zie hierna de Dolomiten in de buurt van Cortine d'Ampezzo
Heb je er een legenda bij? (Want het lijkt mij een hoogtekaart (met isohoogtelijnen) en dat is niet de bedoeling.)Op een hoogtegradiëntenkaart heeft een hoogvlakte dezelfde kleur als een laagvlakte!

Berichten: 4.502

Re: Hoogtegradi

Deze kaart geeft in kleuren weer de bossages en kale gebieden op grotere hoogtes,de isohoogtelijnen zijn om de 100 meter hoogteverschil aangegeven,de legenda geeft verder wegensoorten,infrastructuur en div.gebouwen weer,niet hetgeen jij blijkbaar zoekt.

Ik deed mijn best om je vraag te beantwoorden! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoogtegradi

oktagon schreef:... niet hetgeen jij blijkbaar zoekt.

Ik deed mijn best om je vraag te beantwoorden! :D
Niettemin bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoogtegradi

Zoek je eigenlijk niet iets nutteloos' ? Zo'n kaart is m.i. tenzij op zeer kleine schaal (1:10 000 of zo) nooit voldoende gedetailleerd om je op een bepaald traject met enige betrouwbaarheid de steilste klim te tonen. Bovendien zegt een terreinsteilheid nog weinig omtrent de steilheid van een weg op dat stukje terrein, want een weg in de bergen loopt zelden loodrecht op de hoogtelijnen.

Een kaart met percentage-aanduidingen voor de steilste stukjes van een weg lijkt me dan véél zinvoller. Ik meen me doodgewone 1:50 000 michelinkaarten te herinneren met aanduidingen als > , >> of >>> op stukjes weg die ertoe deden voor dit soort doeleinden, met de percentages van de betreffende helling erbij vermeld. Ik kan me niet voorstellen als automobilist met of zonder caravan méér te willen weten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Hoogtegradi

Jan vdV.

Op die manier heb ik vele passen en bergweggetjes bereden met een caravan,maar kwam ondanks dat wel eens voor verrassingen te staan.Maar het is m.i. de enige juiste methode;die hoogtelijnen zijn wel interessant bij klimpartijen,zoals ik ze in de Ardennen gebruikte bij survivals!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoogtegradi

....want een weg in de bergen loopt zelden loodrecht op de hoogtelijnen.
Dan heb je nog nooit in Engeland gefietst. Want daar gaan ze vaak rechtuit de heuvel op, onder het motto: de rechtste weg is de kortste weg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoogtegradi

Wél in Engeland gefietst, en inderdaad, maar heuvels zijn geen bergen. Ook daar houden ze toch wel een maximaal acceptabele steilheid aan voor een weg, en inderdaad, op een fiets kun je dat soms goed in je kuiten voelen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer