Hoe lichtjaar meten?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Hoe lichtjaar meten?

Ik ben echt niet thuis in fysica maar ik was aan het volgende aan het denken. Vroeger heb ik geleerd dat niets sneller kan gaan dan licht. Dus wanneer iets zich bevindt op 1 lichtjaar van onze planeet duurt het twee jaar (heen en terug weerkaatst) voor we die informatie krijgen redeneer ik. Want licht is de drager en niets is sneller dan licht. Maar dan lees ik dat we informatie hebben van hemellichamen op meer dan 50 miljard lichtjaar. Ik weet dat mijn redering fout is maar hoe kan men zoiets meten als licht de hoogste snelheid is die we kennen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe lichtjaar meten?

De Nederlandse versie van Wikipedia laat zien dat het zichtbare deel van het heelal zich uitstrekt over een afstand van 46 miljard lichtjaar, dus meer dan 50 miljar lichtjaar zou niet moeten kunnen. Dit maakt verder voor de uitleg niet uit.

Zoals je zelf al zegt, doet het licht dat wordt uitgezonden vanaf een object dat op één lichtjaar afstand staat, er een jaar over om ons te bereiken. Dit heeft tot gevolg dat als wij dit licht ontvangen, wij het zien zoals het een jaar geleden is uitgezonden. Een licht van een ster die één miljard lichtjaar van ons verwijderd is, doet er logischerwijs ook één miljard jaar over om ons te bereiken. Dus, wij zien die ster op dit moment zoals hij er een miljard jaar geleden uitzag. Het zou kunnen zijn dat de ster inmiddels niet meer als zodanig bestaat, maar veranderd is in een witte dwerg of supernova of iets dergelijks.

Dichter bij huis: Het zonlicht doet er iets meer dan 8 minuten over om ons te bereiken. Dus hoe wij de zon zien, is de zon zoals hij ruim 8 minuten geleden was. Op het moment dat wij de zon net achter de horizon zien verdwijnen, staat deze in werkelijkheid allang onder de horizon.

Sterker nog, als de zon op DIT moment zou ontploffen, merken wij de gevolgen hiervan pas na ruim 8 minuten.

Beetje duidelijker zo?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe lichtjaar meten?

duurt het twee jaar (heen en terug weerkaatst) voor we die informatie krijgen redeneer ik.
Het hoeft niet heen en terug, maar alleen heen. De ster is de lichtbron, dus het licht hoeft slechts van de ster naar de aarde te reizen, niet ook nog terug.

Een jaar dus.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer