Springen naar inhoud

Hoe werken onze hersenen?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 19 december 2003 - 21:43

Ik zat me hier af te vragen hoe onze hersenen precies werken.
Hoe komt het dat we kunne denken, dingen onthouden,...

(Het is misschien een domme vraag maar ik weet het niet! :shock: )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 20 december 2003 - 01:18

Ten eerste: dat weet men nog niet precies.
Ten tweede: wat men wel weet is niet zo een twee drie in een berichtje te vatten; hele boeken zijn volgeschreven over de werking van de hersenen.
De basis van ons denken en gedrag vormen in elk geval zenuwcellen, die via chemische stoffen en elektrische signalen met elkaar communiceren en complexe netwerken vormen. Als je je er echt in wilt verdiepen zou ik eerst een goed boek erbij pakken.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2003 - 02:12

De basis van ons denken en gedrag vormen in elk geval zenuwcellen, die via chemische stoffen en elektrische signalen met elkaar communiceren en complexe netwerken vormen. Als je je er echt in wilt verdiepen zou ik eerst een goed boek erbij pakken.

Zou dit betekenen dat we niets meer zijn dan een chemisch proces?! :shock:

• Gast

Geplaatst op 20 december 2003 - 14:50

Al het leven met de daarbij behorende processen (zoals denken) is pure biochemie en biofysica. Maar da's toch juist prachtig? Dan heb je tenminste wat om te bestuderen... :shock:

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2003 - 19:26

Wel ik kan je wel zeggen dat als je de werking van de hersenen bekijkt de expressie vrije wil wel grappig is. Ik ga na kerst wel een paar leuke weetjes plaatsen. Dan krijg ik men boek neurophysiology and psycology. Een heel boek over de werking van de hersentjes.

Een leuk weetje bij veel mensen bepaald de hoeveelheid licht je humeur.
Het is zo dat als je een electrode in een bepaald hersen deel stopt je je ik beeld kwijt bent en alles ervaard dat met jou gebeurt alsof het een ander is(deels uitleg shritzofrenie of hoe je dat ook schrijft)
Zo voelen mensen pijn in hun arm dat ze niet meer hebben.
enz

een paar experimenten die gehouden geweest zijn in de laatste jaren:

1)Wanneer men een serietje voorwerpen gedurende 1ms achter elkaar laat zien, dan kan de proefpersoon ze niet eens bewust waarnemen. Als men daarna een hele reeks voorwerpen, waaronder de reeds (onbewust) getoonde naast de nieuwe, voldoende lang laat zien dan blijken de proefpersonen cognitief de al geziene objecten niet te herkennen. Als men hen vraagt uit de hele set hun preferenties aan te geven, dan pikten ze er (zonder te weten waarom) de reeds getoonde uit.....

2)In een experiment liet men aan een serie proefpersonen een dubbelzinnige boodschap horen via een kanaal van een koptelefoon( vb de bandiet sloeg de oude man met de stok). Langs het andere kanaal werd veel stiller en niet bewust hoorbaar voor de proefpersonen, een interpretatie ingefluisterd(vb de man liep en de bandiet sloeg hem met een stok of een man met stok kreeg een vuistslag van de bandiet). Als men die personen vroeg om een interpretatie te geven gaven ze de ingefluisterde interpretatie.

3)Als men tijdens een operatie onder volle narkoze woorden via een koptelefoon aan de patiënt laat horen, en men vraagt hem na de recovery om op grond van een drietal aangeboden letters een serie woorden te vervolledigen (vb kap.... kapper, kappelaan, kapstok,...) dan bleek dat 11% meer gescoord werd dan bij de (lulkraak) blanco-proef-antwoorden! Bij lichtere anaestesie steeg het percentage

4)Een persoon met een beschadigde visuele cortex kon bewust geen vormen meer waarnemen (zien), maar hij kon de voorwerpen meestal wel correct grijpen!

5)Bepaalde woorden stellen een hynotiseur in staat dat bepaalde subjecten kleurenblind worden, 5 jaar oud worden, voorwerpen niet meer kunnen zien,... Bij functioneel PET-scanning onderzoek is gebleken dat bij de proefpersonen, die kleuren blind werden, gebleken dat de bloedsomloop in de kleurcentra daalden. Omgekeerd steeg de bloedomloop in de kleurcentra bij mensen die beweerden kleuren te zien die er niet waren. Zulke bloedstroomwijzigingen kunnen niet gesimuleerd worden, waaruit men afleidt dat hun beweringen geen bedrog zijn naar de experimentator toe, en dat wat ze beweren ook echt zo door hen zo beleefd wordt.

Al deze voorbeelden komen uit een cursus geschreven door Professor Walter Verraes zijn bronnen zijn spijtig genoeg niet vermeld.

greetz
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Morgje

Morgje

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2004 - 02:32

T probleem is niet dat we "maar een chemisch proces" zijn, t probleem is dat we door de tijd "chemisch proces" zijn gaat opvatten als iets controleerbaars en we der ons pottekes in een of ander labo bij voorstellen.

Chemie is eigenlijk iets magisch en dus is de constatatie dat ook ons werkingsmechanisme derop gebaseerd is, niet zo een dramatische conclusie (mijn mening hé :wink: )
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

• Gast

Geplaatst op 18 februari 2004 - 20:46

Het is niet op een mechanische manier te verklaren, zoals bij een computerschijf. Het blijkt dat de hippocampus een grote rol speelt. Er is een verschil tussen korte- en lange termijn geheugen. Bij lange termijn geheugen worden er eiwitten aangemaakt, die mogelijks drager zijn van informatie. Mogelijks biedt ook het holografisch model van de Amerikaanse neurochirurg Pribram een verklaring: Pribram vond dat neurologische systemen op een holografische manier werken (Pribram, 1971) De capaciteit voor het het stockeren van informatie hangt niet af van het aantal en de massa van neuronen. Er gebeurt is geen punt-naar-punt-correspondentie van neuueronen. Daarmee wordt bedoeld dat elk punt ( of plaats) in de hersencortex correspondeert - codeert - voor een bepaalde functie. Eerder is er een punt-voor-geheel correspondentie, d.w.z. dat de informatie voor het geheel (d.i. de functie) gedeeltelijk gevonden kan worden in verspreid liggende hersengedeelten, zoals in een hologram.

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2004 - 13:28

Mijn scheikundeleraar opperde dat als de opslag van informatie in de hersenen scheikundig gaat, dat je dan een stofje kan maken waarin een heel boek zit. Als je dan tentamen hebt, drink je even een schoolboek op, en alle kennis zit in je hoofd :shock: .

Dat lijkt me nou wel wat. ;)

• Gast

Geplaatst op 19 februari 2004 - 20:00

Tsja, leuke science fiction, maar dat is dus iets wat absoluut nooit kan. Kennis wordt niet in een stofje opgeslagen, maar in complexen van zenuwcellen. Uiteindelijk is chemie wel de basis, maar het is wel heel wat complexer dan alleen 'een stofje'.

Persoonlijk ga ik toch voor de hersentransplantatie... :shock:

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2004 - 00:45

het gaat meer als volgt: Iets dat je weet is niet meer dan een aaneen schakeling van zenuwcellen. Als ik aan een voetbal denk dan is het elke keer die zenuwcellen die vuren. Wanneer je iets onthoud (door lang die zenuwcellen te laten vuren) Gaat die weg makkelijker afgegaan worden. Dus als je bij zenuwcel 1 zit kan je duizende wegen volgen maar door herhaaldelijk aan iets te denken gaat die ene weg makkelijker dan de andere en dus als er in zenuw 1 die prikkel komt gaan hij met meer kans naar de regio met de voetbal. Die eiwitten zorgen er dan ook voor dat die weg makkelijker kan gevolgd worden.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

-marieke-

-marieke-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2006 - 13:44

Als je echt een leuk wetenschappelijk boek wilt lezen over het brein
Moet je U brein als medicijn eens lezen
Erg interessant :)

Zwarte roos

Zwarte roos

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2006 - 18:27

Ik zat me hier af te vragen hoe onze hersenen precies werken.
Hoe komt het dat we kunne denken, dingen onthouden,...

(Het is misschien een domme vraag maar ik weet het niet!  :) )

Ik zou je graag helpen maar dat is echt niet zomaar in één twee drie uit te leggen.
Misschien eens een cursus gedragsneurowetenschappen en neurofysiologie te pakken proberen te krijgen?

Men kan je wel uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat op de verschillende niveaus, maar of je dan uiteindelijk weet hoe dat nu precies komt dat het zo is, is nog een andere vraag. :)

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2006 - 19:36

[quote=-marieke-]Als je echt een leuk wetenschappelijk boek wilt lezen over het brein
Moet je U brein als medicijn eens lezen
Erg interessant :)[/quote]
Ik heb dat boek vorige week gekregen, nog niet gelezen.
Auteur: David Servan- Schreiber
Nederlands/Vlaamse uitgeverij (enkel verantwoordelijk voor de vertaling dus): Lifetime
De 'echte' uitgever: Robert Laffont
De 'echte' titel: guérir.

Het is dus een Frans boek.
Stukje van de achterkaft: [quote]Diep in de hersenen zit een deel dat ons gevoel, humeur, gedrag, bloeddruk, ons immuunsysteem, kortom alles wat met ons welbevinden te maken heeft, beheerst: het emotionele brein. Door controle te krijgen over dit deel van de hersenen, is het mogelijk om stoornissen die voortkomen uit stress, angsten of depressie zelf te genezen.[/quote]

De schrijver is professor in de klinische psychiatrie aan de universiteit van Pittsburgh en voorzitter van Essentia Consulting, een organisatie die stress-management-programma's ontwikkelt voor ziekenhuizen en andere instellingen. Hij heeft diverse onderscheidingen gekregen en is gestationeerd in Frankrijk.
[/quote]

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 september 2006 - 20:39

Ik maakte de volgende infobundel uit internet-gegevens:

Van "medisch"internet:
HERSENFUNCTIES EN ZENUWEN:

Al heel lang proberen allerlei onderzoekers achter de werking van het centraal zenuwstelsel te komen. Verschillende theorieën zijn in de loop van de tijd opgebouwd en vele daarvan zijn inmiddels alweer achterhaald. Tot nu toe is ondanks al het onderzoek nog maar een klein gedeelte van de werking van de hersenen opgehelderd.
De hersenen vormen een zeer complex orgaan met miljarden zenuwcellen. De uitlopers van de zenuwcellen (de zenuwen) zitten niet als elektriciteitsdraden aan elkaar vast. De informatie (in de vorm van elektrische activiteit) kan dus niet zomaar van de ene zenuw direct doorlopen op de andere. Dit gebeurt door middel van afgifte van chemische boodschappers (de neurotransmitters, letterlijk: zenuw-overbrengers) in de zogeheten synaps (dat is de naam voor het contactpunt tussen twee zenuwcellen, de plek waar het uiteinde van de ene zenuwvezel dat van een andere zenuw raakt).

(Uit een boek van 1994:Een chemisch mengsel van neurotransmitters en hormonen
drijft de hersenen aan en regelen de toevloed van electrische boodschappen in het netwerk van zenuwcellen die de ingewikkelde neurale netwerken van de hersenen in
staat stellen om met elkaar te communiceren.Zij beinvloeden en bevorderen de gedachten van onze geest en de daden van ons lichaam.
Deze neurotransmitters leveren de brandstof aan de hersenen,stimuleren veel van
onze emotionele en fysieke impulsen,zoals de "vechten of vluchten"-reflex.
De serotonine is de onmisbare rem die,wanneer wij wakker zijn,ons gedrag aan banden legt en aanpast;zijn specifieke functie is om het impulsieve,limbische deel
van de hersenen met de beschaafdere cortex te verbinden.
Waar neurotransmitters verantwoordelijk zijn voor de aanzet tot specifieke acties,beinvloeden hormonen het algemene gedragspatroon,hoewel de interactie
complex is.Er bestaan een reeks van fysiologische tests,waarmee personen betrouwbaar aan de hand van de normale gedragsnorm geevalueerd kunnen worden.
Men kan het MAO-nivo in het bloed meten;dit is een enzym dat de aanwezigheid van de neurotransmitter serotonine aangeeft.De hersenactiviteiten kunnen gemeten worden door petscans en ECG's.
MAO is het enzym Mono-Amino-Oxidase en is een indicator voor het nivo van eurotransmitters in de hersenen ,vooral de remmende transmitter serotonine.)

In het ene zenuwuiteinde bevinden zich kleine blaasjes met daarin een kleine hoeveelheid neurotransmitter. Als er een zenuwimpuls door de zenuw loopt en het uiteinde bereikt, zullen die blaasjes zich naar het uiteinde van de zenuw verplaatsen en daar openspringen. Zo komen de neurotransmitters terecht in de smalle ruimte tussen de beide zenuwen, de zogeheten synaptische spleet. Op het oppervlak van de andere zenuw bevinden zich de zogeheten receptoren (de ‘ontvangers’). Die geven, zodra ze met een bij hen passende neurotransmitter in aanraking komen, een elektrische prikkel af, waarna de informatie zijn weg verder kan vervolgen.
Wanneer het signaal is doorgegeven, kan de ‘gebruikte’ neurotransmitter afgebroken worden of weer worden opgenomen door de zenuwcel die de neurotransmitter had afgegeven, om een volgende zenuwimpuls over te brengen.

( schema van synapspunten bij zenuwcontacten;te zien op Internet!)

Er bevinden zich in de hersenen verschillende soorten neurotransmitters. De belangrijkste hiervan zijn:serotonine, noradrenaline, dopamine en acetylcholine.
Teveel noradrenaline loopt uit op een manie-euforie,obsessieve energie,gevoelens
van veel macht,soms obs.sex.drang,etc.Te weinig noradrenaline veroorzaakt depressie,mogelijke erge depressie! In 1996 werd vermeld dat lithiumcarbonaat werd gebruikt om de hoeveelheid noradrenaline in de hersenen op peil te houden.LSD als drug gaf astrale projectie (uittreding van de geest),metahumane projectie ofwel buitenlichamelijke ervaring!
Noradrenaline is een van de stresshormonen,die vrijkomen in de hersenen (of transmitters?) bij stress en opkomen van geluiden of beelden met sterk negatieve emotie;deze worden beter onthouden dan neutrale indrukken.
Men kan de werking van het geheugen beinvloeden (vervagen) door de werking van noradrenaline in de hersenen te blokkeren met betablokkers,die normaal worden gebruikt als bloeddruk- en hartslagverlagend middel (was een promotie-onderzoek okt.2005)
Naast deze vier zijn er inmiddels nog ten minste 30 andere ontdekt.
Het onderzoek naar de activiteit van neurotransmitters is aan het eind van de jaren '50 van de vorige eeuw op gang gekomen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures