Volume druppels

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 155

Volume druppels

Laatst tijdens een practicum chemie over zuur-base titraties met een burret met druppelteller gewerkt.

Voor zij die het niet kennen: die druppelteller telt het aantal druppels dat uit de burret valt (ja, echt:p).

Aan de hand van het aantal druppels bepaalt hij hoeveel vloeistof er toegevoegd is, en zo bepaalt hij de Ph en zo,

maar dat is niet het punt.

De vraag kwam op ofdat alle druppels wel evengroot zijn. Volgens de leerkracht wel, hangt af van een aantal

factoren die constant zijn volgens hem (en dit heb ik ondetussen al bevestigd gekregen), maar volgens hem

bleef dit gelden als je een vloeistof met een andere viscositeit in de burret deed (de druppels zouden dus nog altijd

zo groot zijn als de druppels met de andere vloeistof).

Hier had ik echter mijn twijfels bij, klopt dit of niet?

merci

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Volume druppels

Ik weet dat ook niet zeker, maar ik heb ook zo mijn twijfels. Niet in eerste instantie vanwege de viscositeit (ik neem aan dat we geen stroop in de buret doen) maar eerder wat betreft de adhesie tussen glas en de vloeistof.

Nooit eerder over nagedacht eigenlijk....... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Volume druppels

Burettes produce about 20 drops per mL. With 1/10 mL graduations, a glass burette can be read to one drop or about 0.05 mL.
MicroLab’s drop dispenser comes with a tip that gives drop volumes of about 0.03 mL.
Readability and Calibration: Because the MicroLab drop counter counts individual drops, there is no need to read or interpolate a burette scale. MicroLab’s drop counter output is digital rather than analog. It is calibrated by counting the number of drops to fill a 10 mL graduated cylinder. The drop counter is selected from MicroLab’s sensor menu, and MicroLab’s “on-the-fly” formula tool is used to convert drops to volume in milliliters so that graphs read directly in volume:
In ieder geval zijn druppels niet altijd even groot.

Bron: http://www.microlabinfo.com/Products/dropCountDetails.htm (Zeer irritant lettertype alert!!!)

Je zou verwachten dat de druppelteller gecalibreerd moet worden met je titreervloeistof, voordat je deze in gebruik neemt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Volume druppels

(Zeer irritant lettertype alert!!!)
Valt wel mee toch?
font.GIF
font.GIF (45.87 KiB) 986 keer bekeken
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Volume druppels

Op het gevaar af off toppik te gaan, dit is wat ik krijg (misschien verschil tussen FF en IE), maar ik vind dit dus een irritant lettertype (het leest niet lekker):

Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Volume druppels

Conclusie lijkt me:
  • tijdens een titratie zijn alle druppels even groot (geen verrassing)
  • maar de druppelteller moet wel gecalibreerd worden voor elke titratievloeistof.


als jouw weergave van de bewering van je leraar correct is vergist die zich dus.

(net als ik ook maar een mens denk ik.... :D )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer