[Practicum] Wasmiddel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Practicum] Wasmiddel

hallo allen!

Ik ben Beau en ik zit op school in Rotterdam in V-6.

Voor Biologie moet ik een Prakticum opstellen die de volgende vraag beantwoordt: "welke factoren beïnvloeden de afbraak van enzymen in wasmiddelen?"

Na zelf op onderzoek te zijn uitgeweest kwam ik uit op temperatuurverhoging of pH-verandering (kan iemand bevestigen of dit de enige 2 zijn, en welke andere eventueel?)

maar nu aangekomen op mijn probleem: ik ben echt een leek wat betreft het opstellen van een Prakticum..

zelf een prakticum doen is voor mij goed te doen, maar ik heb geen enkel idee hoe ik dit moet gaan aanpakken :D

Hiervoor heb ik natuurlijk nodig: enzym, water, verschillende bakjes om de verschillende oplossingen in te doen.

maar hoe ik dit nu verder moet gaan aanpaken is mij echt een raadsel en ik loop hier dan ook helemaal op stuk.

is er iemand die mij hierin zou kunnen en willen verder helpen?

b.v.d.

Beau Goossens

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Practicum] Wasmiddel

Vraag jezelf: wat doet een enzym precies?

Hebben temperatuur en pH invloed op de werking? (hint)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: [Practicum] Wasmiddel

Mrtn schreef:Vraag jezelf: wat doet een enzym precies?

Hebben temperatuur en pH invloed op de werking? (hint)
ik weet nu (in grote lijnen) wat een enzym doet,

maar het mij er om hoe ik de proef moet opzetten..daar kan ik niet uit komen?

bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Practicum] Wasmiddel

Je wil een aantal omstandigheden bekijken en uitzoeken of je enzym dan nog werkt?

Activiteit van een enzym kan je waarschijnlijk niet direct meten, maar wel indirect aan de hoeveelheid substraat dat is omgezet in een bepaalde tijd.

Stof A wordt stof B. Dan kan je de concentratie van B vaak prima meten, bijvoorbeeld met een kleurreactie. Google even verder, dan zal je genoeg proefjes vinden. Hint: wat je wil gaan meten wordt vaak kinetiek (kinetics in het engels) genoemd. Lees deze pagina eens door.

Vergeet trouwens niet dat elk enzym een unieke kinetiek heeft: het ene enzym doet het goed bij een pH van 7 en de ander juist bij 5 bijvoorbeeld.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: [Practicum] Wasmiddel

ja, ik wil bekijken wat de enzymen in het wasmiddel doen onder verschillende omstandigheden.

maar welke omstandigheden zou ik dan bijvoorbeeld in mijn onderzoek kunnen doen?

ik weet dat de temperatuur een sterke invloed heeft, en het PH dus ook?

heeft iemand een voorbeeld opzet voor mij? want ik weet niet goed hoe ik het nu moet aanpakken :D

hoe meet ik de hoeveelheid substraat dat wordt omgezet?

en wat is een kleurreactie? is dat een verandering in de kleur en hoe doe/gebruik ik dat?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Practicum] Wasmiddel

Thinkpad, je hebt een PBtje.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer