Oppervlaktestroom, ruimtestroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Oppervlaktestroom, ruimtestroom

Hallo,

Ik heb een vraag over de termen oppervlaktestroom en ruimtestroom. Deze 2 termen heb je nodig bij het toepassen van de wet van Ampere. Vaak is dan een oppervlaktestroomdichtheid en een ruimtestroomdichtheid gegeven. Nu heb ik begrepen dat de oppervlaktestroom over de oppervlakte van een bepaald voorwerp loopt, en de ruimtestroom zich in het voorwerp beweegt. Meer preciezer is mijn vraag wat nu precies het verband is tussen deze dichtheden (ruimte- en oppervlakte stroomdichtheid) en deze stromen (ruimte- en oppervlaktestroom).

Bijvoorbeeld:

Een zeer dunne, cirkelvormige metalen plaat met straal R1 staat in het yz-vlak.

In het midden van de plaat zit een cirkelvormig gat met een straal R2 . Op het oppervlak

van de plaat loopt een oppervlaktestroom met een stroomdichtheid J® = (a/r)*e_phi.

Waarbij a een constante is, r de afstand tot het hart van de de plaat (R2<r<R1) en e_phi de eenheidsvector in de e-phi richting.

Gevraagd: De totale stroom I in de plaat. (Deze stroom moet ook nog een richting hebben denk ik).

Het uitrekenen zal wel lukken, als ik eenmaal weet welke (precieze) formule je hierbij kunt gebruiken. (Verder zou ik ook graag een dergelijke formule voor ruimtestroom willen weten).

Alvast bedankt!

Reageer