Schommel reactiekrachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Schommel reactiekrachten

Ik heb de volgende opgave:

Schommelend kind, m = 50kg, als puntmassa van een dunne massaloze staaf met l: 2m. Max uitwijking is pi/3rad, dus 60graden. G= 10m/s^2. Luchtwrijving en wrijving ophangpunt verwaarlozen. Hoeksnh is 2,24rad/s.

-Berekenen de horizontale en verticale reactiekrachten in ophangpunt O, op het moment dat de hoek 0 rad is, dus wanneer de schommel verticaal hangt.

Ik heb een n-t-assenstelsel genomen, n naar O gericht (boven), en t naar rechts (bew.richting).

SUM(Fn):m*an -> On - W = m*hoeksnh^2*r

Dus On-500 = 50*2,24^2*2 -> On = 1002N.

Voor de horizontale kracht Ot dacht ik -> Ot = 20at. Maar er is niets over versnelling gegeven.

Dan dus misschien de momenten SUM(MG) = 0 -> Ot*( r) = 0?

Vergeet ik iets of is de horizontale kracht in het ophangpunt echt 0 ? En dus de versnelling in t-richting ook 0?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Schommel reactiekrachten

Vergeet ik iets of is de horizontale kracht in het ophangpunt echt 0 ? En dus de versnelling in t-richting ook 0?
Op het gevraagde moment wel lijkt me:
-Berekenen de horizontale en verticale reactiekrachten in ophangpunt O, op het moment dat de hoek 0 rad is, dus wanneer de schommel verticaal hangt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer