De antidiscriminatiebetoging op de dam

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 545

De antidiscriminatiebetoging op de dam

De anti-discriminatie betoging van jl. 21 maart op de Dam, die mede nadrukkelijk in het teken stond van de komende film van Wilders en zijn politiek in zijn algemeenheid, heeft naar de officiële lezingen rond de 1000 deelnemers getrokken. Dat is niet bijster veel.

Was het nu 20 graden onder nul en zou de wind met 10 Beaufort door de straten van Amsterdam zijn gezogen, dan had ik me bij die lage opkomst nog iets voor kunnen stellen. Nu vraag ik me af wat er niet klopt aan het plaatje. Maar gelukkig hebben we Wilders die direct deze blinde vlek invult door de stellen dat dit het bewijs is dat Nederland zich heeft afgekeerd van een multiculturele samenleving. En dat klinkt, hoe vervelend dat voor sommige ook moge zijn, nog plausibel ook. De storm, de noodzaak om de dijken te verhogen en de zuidwester stevig aan te knopen, bleek er wel te zijn maar dan alleen in de hoofden van de organisatoren van Nederland Bekent Kleur. De rest van Nederland voelde dat kennelijk niet zo. Men zou nog kunnen zeggen dat het aan een gebrekkige voorbereiding lag, maar dan heeft men uiterste grens van die 1000 mensen wel verklaard. Het licht werd op groen gezet, maar er was niemand om over te steken.

Nu heb ik wel eens eerder opgemerkt dat discriminatie, islamofobie en wat dies meer zij, in den aard raakt aan een sociologische kwestie. Ze zijn er ongetwijfeld, die blank tot de norm verheffen en daar alles voor over hebben, maar het gemeenzame grauw kijkt slechts in de spiegel van de samenleving om zich thans niet meer te herkennen. De conclusies die ze daar aan verbindt leveren in de eerste plaats geen discriminatie op maar vervreemding en verlorenheid.

En natuurlijk weten we wel dat onze mening in de tijd geen enkele waarde heeft en hoofddoekjes langzaam zullen verdwijnen in de golven van de vooruitgang en moskeen hetzelfde lot zullen ondergaan als de kerken waar men nu appartementen in bouwt, maar nu is men moe. Te moe om helder te denken en alles te overzien. Onze samenleving wil rust, zodat langzaam weer de contouren zichtbaar worden van het individu.

Ik meen dan ook dat die buitengewoon magere opkomst feitelijk te beschouwen is als: er was helemaal geen demonstratie. En dat de reden daarvoor wel eens gelegen kon liggen in het feit dat we niet opgewassen zijn tegen de snelheid waarmee Nederland multicultureel is geworden, en discriminatie of islamofobie ons niet oneigenlijk in de schoenen moet worden geschoven omdat het signalen zijn van het eerste en geen wezenshouding is. Het probleem zit dus in het eerste punt, terwijl de demonstratie ging om het laatste. En voor symptoom-bestrijding is nog nooit een massa gebleken op de been te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De antidiscriminatiebetoging op de dam

Dat zijn nog al wat conclusies die je aan het trekken bent.

De belangrijkste is:

'Wilders heeft gelijk omdat er weinig mensen demonstreren.' (tweede alinea)

Ik denk dat er weinig mensen protesteren omdat er helemaal niks voor te presenteren was. Er is nog niet eens een film. En discriminatie is nou nie zo'n groot probleem op dit moment.

Je kunt dus heelveel conclusies hieruit trekken, maar de absentie van een demonstratie kan alleen maar dit betekenen: een status quo.

Berichten: 545

Re: De antidiscriminatiebetoging op de dam

DePurpereWolf schreef:Dat zijn nog al wat conclusies die je aan het trekken bent.

De belangrijkste is:

'Wilders heeft gelijk omdat er weinig mensen demonstreren.' (tweede alinea)
Mijn opmerking over Wilders, maar dat zul je begrijpen, was natuurlijk enigszins cynisch. Dat wil niet zeggen dat zijn verklaring op het eerste oog plausibel klinkt. Maar om daar nu direct een conclusie van mij van te maken dat hetgeen Wilders stelt ook waar is, gaat net weer even te ver (zie mijn laatste alinea).
DePurpereWolf schreef:(...)Dat zijn nog al wat conclusies die je aan het trekken bent.(...)

Ik denk dat er weinig mensen protesteren omdat er helemaal niks voor te presenteren was. Er is nog niet eens een film. En discriminatie is nou nie zo'n groot probleem op dit moment.

Je kunt dus heelveel conclusies hieruit trekken, maar de absentie van een demonstratie kan alleen maar dit betekenen: een status quo.
En zonder dat je het in de gaten hebt, tel ik hier zomaar 3 conclusies terwijl ik toch niet verder kwam dan 2 in mijn afsluitende alinea.

Reageer