Welke raket als eerste op de aarde?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Welke raket als eerste op de aarde?

Goedendag allen,

ik heb een verhitte discussie over een onderwerp en hoop dat iemand mijn verhaal kan bevestigen.

Stelling: een vliegtuig, vliegend 1000 km/uur schiet tegelijkertijd drie raketten af, 1 vooruit met 100 km/uur, de tweede achterwaarts met 100 km/uur en de derde wordt losgelaten (zonder horizontale snelheid).

Mijn antwoord welke het eerst de aarde bereikt: alle 3 tegelijk daar de horizontale snelheid niet relevant is daar alleen de verticale vector (zwaartekracht) van toepassing is. Aangezien elke raket dezelfde zwaartekracht ondervindt op elk moment, zullen ze alle drie tegelijk de Aarde bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Welke raket als eerste op de aarde?

Van wat ik mij nog van natuurkundeles herinner, heb je gelijk.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Welke raket als eerste op de aarde?

en ik ben het daar niet mee eens :D

Dat zou allemaal leuk en aardig zijn als het aardoppervlak plat was, maar dat is het niet. De achterwaarts afgeschoten raket raakt m.i. het eerst het aardoppervlak.
raket.gif
raket.gif (2 KiB) 171 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Welke raket als eerste op de aarde?

Mee eens Jan! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Welke raket als eerste op de aarde?

En daar had ik ook niet aan gedacht. Wij behandelden theorie, en geen praktijk :D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Welke raket als eerste op de aarde?

De langste baan geeft ook de meeste luchtwrijving hetgeen wat Jan noemt versterkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Welke raket als eerste op de aarde?

Natuurkundevraag lijkt zich, diep teleurgesteld, te hebben teruggetrokken in een klooster....... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer