Springen naar inhoud

Boeddhisme, zelf en wedergeboorte.

• Log in om te kunnen reageren

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2008 - 22:21

Ik ben bezig me een klein beetje aan het inlezen over het boeddhisme en kan een heel eind meekomen met de boeddhistische visie op de werkelijkheid.
Ik weet alleen niet goed hoe ik een aantal zaken moet zien.
Zoals ik begrijp geloven boeddhisten niet in een onsterfelijke ziel, en ook zou er geen sprake zijn van een 'zelf'.
In onze menselijke wording wordt wel enorm veel energie gebruikt om de grenzen van een 'zelf' op te trekken wat wel zo'n beetje overeenkomt met hoe ik dat zie.
Wat ik dan moeilijker kan begrijpen hoe ze dan toch op wedergeboorte uitkomen?
Wat is het dan dat exact wedergeboren wordt? Ik kom dan terecht op het begrip 'karma' wat zoiets betekent als 'goedheid'; een balans van een opťťnstapeling van daden.
Maar als er geen zelf is, wie behoort dan het karma?
Moet ik dit echt zo nauw zien of kan ik wedergeboorte ook vertalen naar de invloed die je als mens achterlaat op deze wereld en hiermee zijn eigen leven gaat leiden door de levens van anderen?
In dat geval kom je overigens weer op nieuwe problemen uit want hoe moet je het bereiken van nirvana dan nog opvatten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 23 maart 2008 - 23:11

Wikipedia heeft hier een stukje over onder "soul"
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures