Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 672

Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

...en niet in de buik.

Vroeg een kind me.

Ik dacht dat het was omdat de vroegste vormen van hersenen zich in visachtigen ontwikkelden,de zwemrichting zorgde voor het ontwikkelen van zintuigen in de kop waardoor ook de complexe neurologische structuren om met die zintuigelijke info om te gaan zich daar concentreerden.

Klopt dit enigszins?
huh?

Berichten: 373

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Als complete leek op het gebied van biologie is mijn eerste reactie: dichtbij de meeste zintuigen, waardoor de enorme stroom gegevens die van de zintuigen af komt, slechts een korte afstand hoeft af te leggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Als complete leek op het gebied van biologie is mijn eerste reactie: dichtbij de meeste zintuigen, waardoor de enorme stroom gegevens die van de zintuigen af komt, slechts een korte afstand hoeft af te leggen?
Ik zou dan eerder zeggen dat de meeste zintuigen zich in de buurt van de hersenen ontwikkelden.

Ikzelf zou ook geen idee hebben over het waarom de hersenen in het hoofd zitten.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 12.262

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

De clustering met de zintuigen zal er zeker wel mee te maken hebben. Als vis is het natuurlijk handig als je ogen en andere zintuigen aan de 'voorkant' zitten, en dan zijn die korte verbindingen een pre. Die voorkant heeft niet alleen met zwemrichting te maken, maar ook met de positie van de mond - kunnen bepalen wat iets is alvorens het door te slikken is heel praktisch.

Op land geldt een beetje hetzelfde maar dan voor de bovenkant, dat geeft maximaal zicht en gehoor.
Victory through technology

Berichten: 672

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Benm schreef:De clustering met de zintuigen zal er zeker wel mee te maken hebben. Als vis is het natuurlijk handig als je ogen en andere zintuigen aan de 'voorkant' zitten, en dan zijn die korte verbindingen een pre. Die voorkant heeft niet alleen met zwemrichting te maken, maar ook met de positie van de mond - kunnen bepalen wat iets is alvorens het door te slikken is heel praktisch.

Op land geldt een beetje hetzelfde maar dan voor de bovenkant, dat geeft maximaal zicht en gehoor.
Weinig pro's op dit topic,ik dacht dat ,wat onze fylogenetische stam betreft,de eerste zintuigen zich ontwikkelden in een prik of zoiets,iets wat na de zakpijpen kwam en redelijk vroeg oogjes had en ,idd,een bekje.

Je laatste argument,dat op land de bovenkant belangrijk is,lijkt me niet relevant,ik zie die hersenen niet zo maar even verhuizen,het overgrote deel van onze fylogenetische voorgeschiedenis liepen we op vier ledematen,of zwommen we horizontaal.

(daarom heeft dat wat bij de mens aan de voorkant ligt de latijnse prefix 'ventro',bij de meeste zoogdieren is ventro de onderkant.)
huh?

Berichten: 5

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Waaromvragen in de biologie blijven altijd moeilijk natuurlijk, maar waarschijnlijk neemt niemand genoegen met het antwoord "omdat het nu eenmaal zo is". :D

Het lijkt me inderdaad logisch dat zintuigen zoals oa. de ogen zich bevinden in de richting waarin het organisme zich het gemakkelijkst beweegt. Ook lijkt het me logisch dat de ogen vlakbij de "mond" zijn ontstaan ivm het eten. Dat zijn al een hoop sensorische en motorische zenuwen op één plek.

Bij het lancetvisje zijn nog geen echte ogen aanwezig, maar slechts lichtgevoelige zenuwen bij de mond. Volgens mij is er aan de craniale zijde al wel een verdikking te zien in de rugzenuw. Vanuit die verdikking zullen ook wel de zenuwen voor de andere zintuigen ontstaan zijn. (o.a. de nervi olfactorii -reukzenuwen- en bijv. de ampullen v Lorenzini in de doornhaai)

Maar goed... Ik was er niet bij vroeger en ben slechts student en ook totaal geen expert op dit gebied...

Berichten: 12.262

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Waarom-vragen hebben soms ook een tweeledig antwoord: In de zin van waarom iets optimaal werkt zoals het zit, en hoe iets ontstaan is. Maarja, dat is vaak ook weer lastig onafhankelijk van elkaar te beantwoorden.
Victory through technology

Berichten: 4.502

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Je kunt je hoofd ook als een goed beschermde commandobunker beschouwen met belangrijke waarnemingsposten! :D

Berichten: 2

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Dit is wat mijn cursus "Vergelijkende Biologie" ervan zegt:

Op een gegeven moment in de evolutie waren onze voorouders sterk verwant met die van de huidige holtedieren (kwallen en dergelijke). Deze zijn cirkelvormig symmetrisch, en bezitten al een diffuus netwerk van neuronen. Later zijn we overgegaan naar een bilateraal symmetrische vorm, min of meer als een lijn, en dat zijn we nu nog. Daarmee geassocieerd zijn we begonnen met hoofdzakelijk in 1 richting te bewegen, met als gevolg dat 1 uiteinde van het lichaam meer zintuigen begon te krijgen, en de daarmee geassocieerde neuronen. Dit leidde tot het ontstaan van hersenen vooraan het lichaam. Later zijn mensen rechtop gaan lopen en werd "vooraan" veranderd in "bovenaan." De hypothese wordt gesteund door het feit dat we hetzelfde zien in wormen, die nochtans onafhankelijk van de mens ge-evolueerd zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Ik zat dus fout, het zijn dus toch de hersenen die zich ontwikkelden bij de zintuigen, en niet andersom.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Als een man een mooie vrouw ziet, zitten zijn hersenen een flink stuk lager.

Berichten: 261

Re: Waarom zitten mensenhersenen in het hoofd...

Waaromvragen in de biologie blijven altijd moeilijk natuurlijk, maar waarschijnlijk neemt niemand genoegen met het antwoord "omdat het nu eenmaal zo is". :D
En vervolgens verwachten we een logische verklaring terwijl wetenschappers niet geloven dat er een ontwerper is maar dat alles door toeval is ontstaan.

Daarna bedenken we maar een verhaal die logisch klinkt waarvan we niet weten of dat wel echt zo is.

Lijkt mij toch dat "omdat het nu eenmaal zo is" een veel betere optie.
Waaromvragen in de biologie blijven altijd moeilijk natuurlijk, maar waarschijnlijk neemt niemand genoegen met het antwoord "omdat het nu eenmaal zo is". :P
En vervolgens verwachten we een logische verklaring terwijl wetenschappers niet geloven dat er een ontwerper is maar dat alles door toeval is ontstaan.

Daarna bedenken we maar een verhaal die logisch klinkt waarvan we niet weten of dat wel echt zo is.

Lijkt mij toch dat "omdat het nu eenmaal zo is" een veel acceptabeler optie is.

Reageer