Springen naar inhoud

Opdracht voor programmeren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

meijuh

    meijuh


  • >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2008 - 13:52

Voor programmeren 2 moet ik een quarto spel maken. En hiervoor moet ik een goede strategie maken om te winnen.

Ik zal eens wat regels geven voor quarto:
- het spel bestaat uit 16 vakjes
- je kunt winnen door een verticale, horizontale, diagonale rij of vierkant te maken
- je kunt een winnen door 4 stenen op één van die rijen te zetten die allemaal eenzelfde eigenschap hebben.
- er bestaan 16 verschillende stenen, deze hebben allemaal de eigenschap: groot/klein, licht/donker, rond/vierkant, met/zonder gat.
- De eerste zet is verpicht een grote lichte ronde zonder gat.
- Je kiest als eerst een steen voor de tegenstander. De tegenstander kiest hiervoor een plek

Geplaatste afbeelding

De strategie houdt dus een beetje in dat je voor de tegenstander een zet probeert uit te zoeken waar hij weinig mee kan.

Het spel moet gemaakt worden in java (ik heb hem af met een random strategie) Strategie.java is bij mij een Interface die twee methodes heeft suggestToken(Game game) en suggestSpot(Game game, Token token)

Game is een klasse die die functies heeft om te kijken of iets een winnende rij heeft, een keuze menu en het speelbord zelf, etc.

Misschien is een strategie om bijvoorbeeld 1.000.000 iteraties te doen en hieruit kijken welke eerste zet het vaakst wint? (door telkens het spel uit te spelen). De rekentijd moet je zo beperkt mogelijk houden. Of misschien kan je iets met de strategie als deze weet welke mogelijke winnende situaties er zijn? Zijn er volgens mij maar ongeveer 78.

Het gaat om 1.0 bonuspunt bij op het cijfer als jou strategie wint van die van andere in je groep.

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Raga

    Raga


  • >25 berichten
  • 99 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 24 maart 2008 - 14:06

ben je bekend met game trees?
"game tree" op Wikipedia(en)?

Veranderd door Raga, 24 maart 2008 - 14:07

Raga

#3

meijuh

    meijuh


  • >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 10:54

Ah dat minimax algoritme hebben we laatst gebruikt voor tic-tac-to.. zonder het te weten.. ik denk dat ik er wel uitkom.. Ik zal alleen dat alpha-beta pruning door moeten lezen.. en dat ik niet elk spel tot het eind kan doorspelen...

bedankt voor de link!

#4

Raga

    Raga


  • >25 berichten
  • 99 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 25 maart 2008 - 19:41

alpha-beta pruning is geen vereiste, maar het scheelt wel wat rekenwerk :D

en als je inderdaad niet tot het einde doorrekent, zul je de leafs (eindstanden) moeten evalueren;
daar zit vaak de grootste uitdaging is mijn ervaring
Raga





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures