[wiskunde] Binomium van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[wiskunde] Binomium van newton

Hallo allemaal,

Het binomium van Newton helpt ons om
\((a+b)^n\)
uit te rekenen, voor een willekeurige
\(n\)
. Kan iemand me een hint geven hoe ik dan
\((a+b+c)^n\)
uitreken?

Alvast bedankt!

Barry

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Je kan toch voor b: b+c substitueren in de formule?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Wat dirkwb bedoelt: je kan b+c als geheel zien en het 'gewone' binomium toepassen op "a" en "b+c". De termen in "b+c" kan je dan weer uitwerken met het binomium. Voor een algemene formule, kan je hier kijken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 42

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Wat dirkwb bedoelt: je kan b+c als geheel zien en het 'gewone' binomium toepassen op "a" en "b+c". De termen in "b+c" kan je dan weer uitwerken met het binomium. Voor een algemene formule, kan je hier kijken.
Bedankt dirkwb en TD.

Het handmatig uitrekenen is iets wat ik ook had bedacht, maar er werd gevraagd om een uitwerking van
\((a+b+c)^{10}\)
. Dit is wel te doen met de hand, maar de multinomiale theorem is interessanter, zeker omdat datin ook gesproken wordt over het aantal permutaties over het woord MISSISSIPPI, we hebben een gelijkaardige vraag :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Bedoel je het aantal anagrammen van MISSISSIPPI? Dat komt inderdaad terug in die coëfficiënt, maar heeft verder weinig met het binomium te maken...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 42

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Bedoel je het aantal anagrammen van MISSISSIPPI? Dat komt inderdaad terug in die coëfficiënt, maar heeft verder weinig met het binomium te maken...
Is een anagram niet te vergelijken met een permutatie? In ieder geval; de volgende vraag kwam ik tegen: Hoeveel woorden kunnen er gevormd worden met de letters uit TALLAHASSEE, zodat geen twee letters A naast elkaar staan. Ik moet hier nog naar kijken, maar ik heb een vermoeden dat dit gerelateerd is door het aantal permutaties te zoeken en daar een aantal mogelijkheden uit te laten?

Dit komt trouwens uit een document wat ik ergensop het internet gevonden heb, het is geen onderdeel van onze specifieke cursus maar in mijn zoektocht naar oefeningen om de stof onder de knie te krijgen was ik dat document tegengekomen ;-)

Dit alles volledig terzijde :D

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

Barry

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Is een anagram niet te vergelijken met een permutatie?
Welja: het aantal anagrammen van een woord (= taal), bereken je via permutaties (= wiskunde).
Hoeveel woorden kunnen er gevormd worden met de letters uit TALLAHASSEE, zodat geen twee letters A naast elkaar staan. Ik moet hier nog naar kijken, maar ik heb een vermoeden dat dit gerelateerd is door het aantal permutaties te zoeken en daar een aantal mogelijkheden uit te laten?
Bereken bijvoorbeeld eerst hoeveel woorden er in het totaal gevormd kunnen worden en daarna hoeveel daarvan er twee A's naast elkaar hebben.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 42

Re: [wiskunde] Binomium van newton

TD schreef:Welja: het aantal anagrammen van een woord (= taal), bereken je via permutaties (= wiskunde).

Bereken bijvoorbeeld eerst hoeveel woorden er in het totaal gevormd kunnen worden en daarna hoeveel daarvan er twee A's naast elkaar hebben.
Ah... bedankt voor de verduidelijking! Ik zal je tip gebruiken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Als je nog met van deze telvraagjes zit, kan je misschien beter een nieuwe topic openen.

Zo houden we het wat ordelijk, want eigenlijk hoort dat niet meer onder het binomium...

Succes!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Je kunt met behulp van de driehoek van Pascal ook snel haakjes uitwerken. Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik (a+b)^6 zou moeten uitrekenen? Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Kan je de driehoek van Pascal opstellen? In deze zevende rij vind je de coëfficiënten die je nodig hebt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Hmm oke, de coëfficiënten zijn dan 1, 6, 15, 20, 15, 6 en 1. Ik weet wel hoe je (a+b)^4 moet doen: 1a^4+4a^3b+6a^2b^2+4ab^3+1b^4. Wat zou je dan precies bij (a+b)^6 moeten doen? Dankuwel.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Hmm oke, de coëfficiënten zijn dan 1, 6, 15, 20, 15, 6 en 1. Ik weet wel hoe je (a+b)^4 moet doen: 1a^4+4a^3b+6a^2b^2+4ab^3+1b^4. Wat zou je dan precies bij (a+b)^6 moeten doen? Dankuwel.
Hetzelfde:
\( (a+b)^6 = 1a^6b^0 + 6a^5b^1 + 15a^4b^2 + 20a^3b^3 + 15a^2b^4 + 6a^1b^5 + 1a^0b^6 = a^6 + 6a^5b + 15a^4b^2 + 20a^3b^3 + 15a^2b^4 + 6ab^5 + b^6\)
Gelijk welke tweeterm met termen
\(a\)
en
\(b\)
kan geschreven worden als:
\((a+b)^n = \sum_{i=0}^{n} {n \choose i} a^{n-i}b^{i}\)
.

Ik hoop dat dit helpt.

Denis

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Binomium van newton

Hier vind je nog wat meer uitleg en voorbeelden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer