Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Traagheidsstraal

• Log in om te kunnen reageren

plamvp

plamvp

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2008 - 22:13

Iemand een idee hoe je dit uitwerkt?
mecha6_3_.jpg
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2008 - 23:32

Ik heb wel een idee, maar belangrijker is wat jouw idee is. Wat heb je zelf bedacht?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 maart 2008 - 00:38

Wees zo aardig om me de definitie van traagheidstraal te geven. Nooit van gehoord.
Is G het massamiddelpunt? (Lijkt me wel)

Veranderd door thermo1945, 25 maart 2008 - 00:40

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 00:55

Wees zo aardig om me de definitie van traagheidstraal te geven. Nooit van gehoord.
Is G het massamiddelpunt? (Lijkt me wel)

http://www.encyclo.n...raagheidsstraal

plamvp

plamvp

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 09:13

Als ik zelf wist hoe ik dit aan moest pakken had ik t wel gedaan.. Vraag A snap ik ook nog wel, heb alleen geen idee hoe ik B en C aan moet pakken..

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2008 - 10:17

Ik weet het ook niet goed, en voor de oplossing die ik meende te bedenken mis ik een gegeven: namelijk hoe hoog de as van het achterwiel zich boven het wegdek bevindt.

sportwagen.gif

Omdat het zwaartepunt iets (0,1 m??) boven de wielas ligt treedt er een linksdraaiend moment rond het achterwiel op van 1800 x 0,1(??) = 180 Nm. Daarmee zou je de nieuwe reactiekrachten in A en B kunnen vaststellen.

Is het toevallig dat die geschatte 10 cm het verschil is tussen de gegeven traagheidsstraal en de afstand zwaartepunt-achteras? Ik zie het verband even niet goed........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 maart 2008 - 14:16

de definitie van traagheidstraal

Is dit een vervanging van een traagheidsmoment?
Het traagheidsmoment bestaat t.o.v. een gekozen draaipunt. Is dat ook zo voor de traagheidsstraal?

Bij opgave a) bepaal je aalle krachten die op de auto werken
Bij b) gaat het om de krachten die de wielen op de weg uitoefefen. Denk aan actie = - reactie.

Veranderd door thermo1945, 25 maart 2008 - 14:20

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 14:58

Is dit een vervanging van een traagheidsmoment?

Ja zo ongeveer. Het idee van de traagheidsstraal is dat je het traagheidsmoment in een andere vorm schrijft, namelijk:

LaTeX met LaTeX =traagheidsstraal

Een voorbeeld: Het traagheidsmoment van een dunne homogene schijf rond de as die ligt in het vlak van de schijf en door het zwaartepunt, wordt normaliter geschreven als: LaTeX wat nu ook te schrijven is als LaTeX met LaTeX hier LaTeX .

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2008 - 15:30

traagheidsstraal is voor een roterend lichaam wat massamiddelpunt is voor een translerend lichaam
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 maart 2008 - 16:48

Werkt de formule : i=LaTeX dan niet meer in deze condities? Of geldt die niet bij bewegende massa's?

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 17:38

Ik weet het ook niet goed, en voor de oplossing die ik meende te bedenken mis ik een gegeven: namelijk hoe hoog de as van het achterwiel zich boven het wegdek bevindt.

Die is mijns inziens niet nodig. Je maakt het jezelf alleen maar onnodig moeilijk als je auto en wiel los van elkaar ziet. Je moet dan namelijk een reactiekracht ťn een reactiemoment tussen achteras en rest van de auto introduceren en waarom zou je als het makkelijker kan, namelijk: de auto+achterwiel als geheel zien. Om tot een oplossing te komen, neem krachtenevenwicht in verticale richting en momentenevenwicht rond het raakpunt met de grond. Dit resulteert in 2 vergelijking met 2 onbekenden en hieruit bereken je de verticale reactiekrachten in A en B.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2008 - 17:46

Je maakt het jezelf alleen maar onnodig moeilijk

verrek ja, je hebt gelijk.

Vraag ik me alleen nog af wat ik met die traagheidsstraal aanmoet. Of zou die horen bij een (niet getoonde) verdere subvraag?

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 17:52

Vraag ik me alleen nog af wat ik met die traagheidsstraal aanmoet. Of zou die horen bij een (niet getoonde) verdere subvraag?

Traagheidsstraal doet niet ter zake. Er is geen hoekversnelling.

plamvp

plamvp

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 18:24

Ik kwam er inderdaad vandaag achter dat die traagheisstraal er alleen maar staat om je in de war te brengen, zoals Sjakko ook al zegt, er is geen hoekversnelling..
Nu is de vraag zo opgelost!

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 18:38

Ik kwam er inderdaad vandaag achter dat die traagheisstraal er alleen maar staat om je in de war te brengen

Nee, hij staat er om je de som beter te laten begrijpen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures