[Natuurkunde] Traagheidsstraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Traagheidsstraal

Sjakko schreef:Ja zo ongeveer. Het idee van de traagheidsstraal is dat je het traagheidsmoment in een andere vorm schrijft, namelijk:
\(I=mr_{i}^2\)
met
\(r_{i}\)
=traagheidsstraal

Een voorbeeld: Het traagheidsmoment van een dunne homogene schijf rond de as die ligt in het vlak van de schijf en door het zwaartepunt, wordt normaliter geschreven als:
\(I=\frac{1}{4}mR^2\)
wat nu ook te schrijven is als
\(I=mr_{i}^2\)
met
\(r_{i}\)
hier
\(R/2\)
.
Ik had eerder in mijn reactie een opmerking over de hierboven vermelde formule,maar had die van een doorsnede in mijn gedachte,maar bij later inzien blijkt het de traagheidsstraal behorende bij een massatraagheidsmoment te zijn,dus sorry voor de storing!

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Traagheidsstraal

Nee, hij staat er om je de som beter te laten begrijpen.


Dat snap ik niet..

Ik heb de uitwerking van dit vraagstuk gezien en nergens wordt het de traagheisstraal gebruikt..

Op welke manier moet ik het dan beter begrijpen?

Berichten: 1.007

Re: [Natuurkunde] Traagheidsstraal

maartenvanpel schreef:Dat snap ik niet..

Ik heb de uitwerking van dit vraagstuk gezien en nergens wordt het de traagheisstraal gebruikt..

Op welke manier moet ik het dan beter begrijpen?
Dat doet jou nadenken over de som en wat je nu precies aan het doen bent en waarom je de stapjes neemt die je neemt. Als je eerst in de war werd gebracht door de aanwezigheid van de traagheidsstraal en je begrijpt nu waarom je hem niet nodig hebt, dan ben je toch wat wijzer geworden.

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Traagheidsstraal

Ik heb vroeger nooit het begrip massatraagheidsmoment met de bijbehorende traagheidsstraal "i"gekend omdat ik summier kinematica en heel diep statica bestudeerde met "doorsnede"-traagheidsmoment en bijbeh."i".

Aangezien in de statica de traagh.straal een belangrijke rol speel bij stabiliteitsbepalingen van kolommen en verdere constructies,heb ik het idee ,dat in deze topic de traagheidsstraal van de auto met een massa,vanwege de kinematica,dus beweging wel een rol speelt en dat het gegeven "traagheidsstraal"toch geen geintje of verwarringveroorzaker is.

Het zal ook wel zo zijn,dat,hoe groter die traagheidsstraal in de beweegrichting is en zo groot mogelijk in de horiz.dwarsrichting,hoe stabieler het voertuig zal zijn.

Ook zal een "i" in verticale richting bij hoge snelheden een rol spelen,dus dan bij race-auto's en vliegtuigen.Je ziet op een racebaan wel eens een auto ineens "over de kop slaan" ,dus in vorm van instabiliteit van de totale massa tov. de snelheid.

Maar ik begeef me hier op het terrein van bewegende objecten en ben ik op dat gebied een deskundoloog! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Traagheidsstraal

Ik vermoed niet dat die traagheidsstraal als instinker is bedoeld. Wat ik vaker tegenkom: we maken bijvoorbeeld een leuk vraagstuk voor een atheneumleerling. Op zich is de vraag ook geschikt voor een treetje lager, echter, stukjes eruit zijn te moeilijk of horen niet bij de treetje-lager-stof. Die stukjes knippen we er dan uit. Helaas gaat daarbij wel eens wat mis.

Ik vermoed dus dat aan dit vraagstuk oorspronkelijk nog subvragen d) en e) hebben vastgezeten, waarbij die traagheidsstraal wél een nuttig gegeven zou zijn.

Ik heb zoiets al meegemaakt bij centrale examens. Dan is het natuurlijk wel héél slordig...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Traagheidsstraal

Ik zit in het tweede studie jaar van HBO Aviation Studies, lijkt me dus sterk dat dat ze het makkelijker maken.

Gistere had ik over dezezelfde stof een tentamen, en kreeg ik een vliegtuig met verschillende krachter erop. In het vraagstuk stond ook weer de traagheisstraal.. Het vliegtuig stond op de grond en roteerde niet, ik heb die traagheisstraal dan ook niet gebruikt.

Reageer