Chloroform: extinctiecoëfficiënt en hyperpolariseerbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 165

Chloroform: extinctieco

Hoi,

twee getalwaarden die ik niet op het net of ergens anders vindt:

-molaire extinctiecoefficient chloroform

-hyerpolariseerbaarheid chloroform

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Chloroform: extinctieco

Voor je eerste vraag heb je een golflengte nodig, immers de molaire extinctiecoëfficiënt is afhankelijk van de gekozen golflengte.

De term uit je tweede vraag ken ik helemaal niet. Een kleine zoektocht in het Handbook of chemistry and physics heeft me het volgende opgeleverd:

The average electric dipole polarizabilities for ground state halides (in units of 10-24 cm3):

Chloroform: 9.5

Misschien helpt het als je weet dat in het Engels googlen doorgaans meer resultaten oplevert dan in het Nederlands, en dat er meerdere Engelse termen voor chloroform zijn, namelijk:

- chloroform

- trichloromethane

- carbon trichloride (hoewel deze laatste niet vaak gebruikt wordt).

Anyway, misschien heb je iets aan mijn bijdrage.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 165

Re: Chloroform: extinctieco

1600 nm

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Chloroform: extinctieco

M.B., met alle respect hoor, maar ik heb redelijk wat gezocht voor je. Aangezien je krap 9 minuten na mij hier alleen maar een golflengte neerploft zonder ook maar een woordje van dank of iets dergelijks, word ik natuurlijk niet gemotiveerd om voor jou heel het internet af te struinen. In 9 minuten kun je niet alle hits op de zoektermen die ik gaf, nageplozen hebben. Ook omdat ik zelf wel nieuwsgierig was of je iets had aan het antwoord dat ik gaf met betrekking tot die "hyperpolariseerdbaarheid", maar dat neem je blijkbaar voor kennisgeving aan.

Weet je zeker dat je in de door mij gegeven Engelse zoekopdrachten ook geen hits krijgt? Ik moet namelijk ook gaan googlen, maar ik heb uiteraard geen zin om jouw werk te doen. Het is hier geen "u vraagt en wij draaien"-forum.

Verder is je gegeven golflengte erg hoog (Infrarood). Ik wil je ook nog wel tegemoetkomen met het gegeven dat extinctiecoëfficiënt in het Engels molar extinction coefficient of molar absorptivity is.

Misschien bedoel je het niet zo, maar door je vraagstelling en de reactie op mijn post komt het op mij wel zo over. Indien ik het mis heb, mijn excuses.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Chloroform: extinctieco

[off-topic]Ik wil even steun betuigen aan Raspoetin, en de topicstarter bovendien verzoeken om in het vervolg een betere titel voor een topic te kiezen ("kleine vraagjes" is dekt immers niet de lading)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 165

Re: Chloroform: extinctieco

Mijn excuses als dit zo overkomt. Het is niet mijn eerste post hier en uiteraard weet ik ook wel dat het niet een u vraagt wij draaien forum is.

-Het is wel degelijk infrarood.

-hyperpolariseerbaarheid: in de uitdrukking voor geinduceerd dipoolmoment onder invloed van een elektrisch veld voor een molecule heeft men zoals een reeksontwikkeling \(\mu = \mu_{0}+\alpha E + \beta^{2}E^{2}+\ldots\)

Hier is \(\alpha\) de polariseerbaarheid en \(\beta\) de hyperpolariseerbaarheid. Omdat ik de hyperpolariseerbaarheid van een andere stof moet berekenen in een chloroformoplossing zoek ik dus nu de bekende waarde van beta voor chloroform.

-Je hebt gelijk: de vlag dient de lading te dekken. Do my best next time

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Chloroform: extinctieco

Nou goed, zand erover.

Ik kan de molaire extinctiecoëfficiënt (rotwoord, even afkorten tot MEC) ook niet één twee drie vinden. Wel een plaatje gevonden voor je:

Afbeelding

Je zou uit het plaatje via de Wet van Lambert-Beer zelf een MEC kunnen uitreken, alleen de eenheid van MEC is L.mol-1.cm-1. Je zult dan alleen de concentratie van chloroform in mol.l-1 om moeten rekenen. Bovendien in het plaatje nu ook weer niet van zo'n hoge kwaliteit dat je op zo'n lage schaal een hele betrouwbare waarde kunt aflezen.

Nog beter zou zijn om zelf een meting uit te voeren, en bij 1600 nm de absorptie te noteren.

Voor wat betreft de hyperpolariseerbaarheid, lijkt het antwoord dat ik gegeven het toch te niet zijn wat je zoekt. Je geeft in de post hierboven duidelijk aan dat het je gaat om een polariseerbaarheid en een hyperpolariseerbaarheid. Uit mijn antwoord is af te leiden dat het polariseerbaarheid betreft.

Sorry, ik kan je dan ook niet echt verder helpen.

Edit: Bronvermelding vergeten: http://www.scielo.br/img/revistas/jbchs/v14n2/15598f7.gif
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer