Springen naar inhoud

[natuurkunde] Probleem met ballon

• Log in om te kunnen reageren

Parafree

Parafree

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 16:00

Hallo mensen,

ik kwam laatst langs een proleem maar ik kon niet reageren en het probleem werd niet uitgelegd.
Het probleem is: je hebt een half opgeblazen ballon, daarna blaas je er nog wat lucht bij, wordt de ballon daardoor zwaarder, lichter of blijft het gewicht gelijk???

Mijn natuurkunde docent denkt dat het gelijk blijft maar hij weet het niet zeker.
Ik zelf denk alleen dat hij niet lichter wordt maar ik weet het ook niet, maar ik heb ook pas 1 jaartje natuurkunde... :D

groet Loe

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2008 - 16:29

Een ding is duidelijk, de massa van de ballon neemt toe.

Echter, het volume van de ballon neemt k toe, waardoor deze meer lucht verplaatst.

In de ballon zal de lucht echter mr samengeperst zijn dan vr het verder opblazen.

De massatoename is dus groter dan de volumetoename, ofwel de dichtheid neemt toe.

Op een weegschaal wordt de ballon dus zwaarder, het gewicht neemt toe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2008 - 17:57

Een ding is duidelijk, de massa van de ballon neemt toe.

In de ballon zal de lucht echter mr samengeperst zijn dan vr het verder opblazen.

De druk in de ballon is de kracht gedeeld door het oppervlak van het ballon vel. Neemt je oppervlak niet sneller toe dan dat je kracht toeneemt (de reden waarom een grote ballon verbonden met een kleine ballon opgeblazen wordt door de kleine ballon). Of maak ik nu een gedachtekronkel. De druk in een ballon die helemaal opgeblazen is is kleiner dan als de ballon nog niet ver opgeblazen is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2008 - 18:08

Of maak ik nu een gedachtekronkel.

weet ik eigenlijk niet. Nou je het zegt komt dit verschijnsel me bekend voor. Het eerste beetje lucht dat ik per ballon nodig had voor de ontelbare kinderfeestjes in ons gezinsverleden was altijd het moeilijkste beetje lucht. Dus die druk neemt inderdaad niet lineair toe bij toenemend volume, de ballon is geen ideale veer.

Zou google hier uitkomst brengen??
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2008 - 18:27

Zou google hier uitkomst brengen??

ja hoor:

http://www.vernier.c...02/balloon.html

Geplaatste afbeelding

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2008 - 19:37

Dus Parafree, het hangt er wel een beetje vanaf wat je begin condities zijn met je ballon, er is wel een beperkt stuk waar de ballon ongeveer lineair toeneemt. Wat was de overweging van je docent?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Parafree

Parafree

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2008 - 16:42

Bedankt allemaal,

sorry maar wat bedoel je met de overweging van mijn docent???

Loe

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2008 - 19:44

Als je denkt dat dat gelijk blijft (zoals je docent kennelijk doet) dan heb je daarvoor, mogen we aannemen, een redenering (een overweging). Alhoewel hij dus volgens ons ongelijk heeft, is het niet onmogelijk dat zijn overweging hout snijdt. Dus dan zijn wij benieuwd naar zijn overweging in dezen....... :D

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 maart 2008 - 22:41

Het probleem is: je hebt een half opgeblazen ballon, daarna blaas je er nog wat lucht bij, wordt de ballon daardoor zwaarder, lichter of blijft het gewicht gelijk???

Gewicht is de kracht op het ondersteunende vlak.
De zwaartekracht op het geheel neemt toe. Tegelijkertijd neemt de Archimeskracht (de opwaartse kracht in lucht) ook toe.
De resulterende kracht op de ballon blijft ( in eerste instantie (omdat de ballon maar deels is opgeblazen)) gelijk. Actie = - reactie.
Het gewicht blijft dus ook gelijk.
Pas wanneer de dichtheid van de lucht in de ballon groter wordt dan de buitenluchtdruk ... .

Veranderd door thermo1945, 28 maart 2008 - 22:43

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2008 - 23:14

..//..
Pas wanneer de dichtheid van de lucht in de ballon groter wordt dan de buitenluchtdruk ... .

Dat is 'ie dankzij de veerkracht te allen tijde. Ik ken geen ballonnen waarbij dat anders is.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 maart 2008 - 11:36

Het opblazen van de ballon gebeurt met uitgeademde lucht die een andere samenstelling (minder O2, meer CO2 en meer H2O) en dus een iets andere molmassa heeft dan de omgevingslucht.

Bovendien is de uitgeademde lucht warmer dan de omgevingslucht. In eerste instantie althans, want daarna koelt het in de ballon geleidelijk af. Daardoor verandert het volume van de ballon een beetje en de druk erin ook en de dichtheid ook ...........
Een zeer nauwkeurige wegschaal zal met het verstrijken van de tijd een iets veranderend gewicht aangeven.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures