[elektriciteit] temperatuursafhankelijkheid van weerstanden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[elektriciteit] temperatuursafhankelijkheid van weerstanden

Ik zit met het volgende probleem:

Bij 20°C wil ik een temperatuurscoëfficient van ongeveer 0 bekomen door schijfjes koolstof en ijzer achter elkaar te plaatsen. Nu heb ik op zoek daan de lengteverhouding tussen die schijfjes koolstof en ijzer.

Ik weet dat de temperatuurscoëfficienten bij 20 graden de volgende waarde hebben:

ijzer : 0,5 % per °C

koolstof : -0,5 % per °C

Ik weet niet goed met welke formules ik dit probleem juist moet aanpakken. Mijn idee is dat de spanningsval over elk stuk van de geleider gelijk moet zijn, de resistiviteit van koolstof bedraagt 3500 en die van ijzer 10 (deze waarden staan niet in de juiste eenheid maar dat is niet nodig voor met verhoudingen te werken).

Als je de verhouding bekijkt moet de lengte van het ijzer 350 keer langer zijn dan dat van koolstof.

Hoe moet ik dat nu linken aan de die temperatuurscoëfficient ? Het antwoord 350 is namelijk correct volgens de oplossingen maar ik weet niet of de bovenstaande redenering wel voldoende is als bewijs ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [elektriciteit] temperatuursafhankelijkheid van weerstanden

Weinig mis met je redenering, maar is het niet helderder om te zeggen dat de relatieve weerstandsveranderingen (0,5 %) elkaar ook in absolute zin moeten opheffen en dat daarom de absolute weerstanden van elk schijfje gelijk moeten zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [elektriciteit] temperatuursafhankelijkheid van weerstanden

Weinig mis met je redenering, maar is het niet helderder om te zeggen dat de relatieve weerstandsveranderingen (0,5 %) elkaar ook in absolute zin moeten opheffen en dat daarom de absolute weerstanden van elk schijfje gelijk moeten zijn?
Inderdaad, zoiets ontbrak er eigenlijk nog aan.

Bedankt Jan, het leek misschien een domme vraag maar ik was aan het twijfelen of mijn redenering ongeveer correct was en dat is nu opgelost.

Reageer