Springen naar inhoud

Magnetische veldsterkte rond een spoel

• Log in om te kunnen reageren

Ahoyyyy

Ahoyyyy

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 17:35

Hallo,

Als ik een stroomvoerende spoel neem (luchtkern) dan zal deze een magnetisch veld opwekken.
Als ik nu in deze spoel een stuk ijzer steek zal de permeabiliteit stijgen.
Met als gevolg: er gaan meer veldlijnen door de spoel en de fluxdichtheid zal stijgen dus het veld zal sterker worden.

Maar..geld dit ook voor rondom de spoel?
Als ik laat ons zeggen een stuk ijzer met een r van 200 neem dan word het veld in de spoel 200 keer sterker.
Maar wat gebeurd er met het veld rondom de spoel?
Word dit ook 200 keer sterker? Of neemt dit net af omdat het veld in de spoel al sterker is geworden?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ortwin

ortwin

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2008 - 10:27

Wanneer je een ijzeren kern in de spoel legt is de pemeabliteit groter dus zal het magnetisch veld ook groter worden .
Je neemt bevoorbeeld de formule B = x I x N / L (B= de grootte van het magnetisch veld, = de permeabiliteit, I= de stroomsterkte, N = het aantal windingen en L = de grootte van de spoel )
Dus als de permeabiliteit groter wordt zal de grootte van het magnetisch veld rond de spoel ook groter worden .

Ahoyyyy

Ahoyyyy

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2008 - 00:20

Maar geld deze formule niet alleen voor het veld IN de spoel? Hoe kan een stuk ijzer het magnetisch veld sterker maken? Het voegt toch geen energie toe? Het bundelt toch alleen maar veldlijnen IN de spoel? Dus als ik logisch denk wordt het veld rond de spoel juist zwakker..

Als ik een stuk ijzer in een magnetisch veld plaats, dan zal dit veld toch niet sterker worden? Het veld IN het ijzer wel omdat het gebundeld word, maar waar geen ijzer is zal het veld toch niet gebundeld worden?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures