[elektriciteit] spanningsdeler

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[elektriciteit] spanningsdeler

Ik zit vast bij de volgende vraag:

Een schuifweerstand met een totale weerstand van 200 ohm wordt gebruikt als spanningsdeler om, vanuit 240V gelijkspanning een apparaat te voeden op 84V.

Nu is er gevraagd hoe die 200 ohm verdeeld met worden indien het apparaat geen stroom opneemt en wanneer het apparaat 1,2 A verbruikt.

Die eerst situatie wanneer het apparaat 0A verbruikt heb ik reeds berekend, dat zijn gewoon 2 weerstanden die in serie staan, één van 130 ohm en één van 70 ohm.

De tweede situatie geraak ik niet direct uit. Hier staan dus 2 weerstanden in parallel (over beiden staat dus die 84V) en een derde weerstand staat in serie met de twee andere (hier komt dus 156 volt over te staan).

Nu zit ik vast met het bepalen van de stromen.

Met de gegevens die ik nu heb kan je denk ik enkel de interne weerstand van het apparaat bepalen en dat is dan 70 ohm, verder geraak ik er niet direct uit.
spanningsdeler.JPG
spanningsdeler.JPG (19.98 KiB) 308 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [elektriciteit] spanningsdeler

spanningsdeler.gif
spanningsdeler.gif (12.88 KiB) 314 keer bekeken
beginnetje:

Ra = Ua/Ia = 84/1,2

vervangingsweerstand onderste twee weerstanden:

1/Rv = 1/Ra + 1/R2

R1 + R2 = 200 ohm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [elektriciteit] spanningsdeler

Dat had ik ook reeds jan.

Voor die Ra kom je dan op 70 ohm.

Daarna zijn Rv, R1 en R2 nog onbekend en daar loop ik vast.

Volgens mij zijn er teveel onbekenden (waarschijnlijk zie ik gewoon iets stoms over het hoofd).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [elektriciteit] spanningsdeler

(Itotaal =) 84/R2 + 1,2 = 156/R1

R1 +R2 = 200
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [elektriciteit] spanningsdeler

Inderdaad Jan, bedankt voor de hulp.

Nog een paar oefeningen maken en hopelijk niet meer zo'n zaken over het hoofd zien :D

Reageer