Kan de aarde opgeslokt worden door een zwart gat?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 4

Kan de aarde opgeslokt worden door een zwart gat?

Wat ik me weleens afvraag, en misschien dat mijn vraag al een keer voorbij is gekomen, kan de Aarde in de toekomst opgeslokt worden door een zwart gat??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kan de aarde opgeslokt worden door een zwart gat?

Op dit moment is het zo dat de aantrekkingskracht van de zon vele malen groter is (omdat ze relatief lekker dichtbij staat) dan welk zwart gat dan ook aan ons trekt. Gelukkig zijn die zwarte gaten allemaal te ver weg. De zon, als zij aan het einde is van haar leven, zal niet in een zwart gat eindigen omdat ze simpelweg niet zwaar genoeg is. Als de zon aan het einde van haar leven komt, zal ze wel supernova gaan en de aarde tot gesmolten steen doen keren.

Dus als het voor die tijd (dus dat we door een zwart gat opgeslokt worden voordat we verdampen door onze lokale supernova) moet gebeuren zou een zwart gat dichterbij moeten komen of de aarde naar een zwart gat toe moeten gaan. Dat laatste is sowieso al dodelijk, want om de aarde weg te trekken van de zon (kweet niet waarom je dat zou willen), moet je hele lompe dingen doen en ook het fysiek verwijderen van de aarde van de zon zal denk ik gepaard gaan met vele catastrofale aardbevingen.

Dan zal dus een zwart gat naar ons moeten toekomen. Wie weet zullen ergens in de verte twee zwarte gaten op elkaar botsen en dat ze dan samen weg vliegen naar ons toe. De dichtstbijzijnde staat dacht ik in Saggitarius en dat is zo'n 1600 lichtjaar ver weg. Dus het zal wel even duren voordat dat zwarte gat hier zou zijn, en dan nog moet er een ander zwart gat (iets lichters maakt niet zoveel uit voor dat zwarte gat, bedenk maar dat je met een pingpong bal ook niet zo makkelijk een biljartbal kan laten rollen, dus het moet wel een net zo'n zwaar zwart gat zijn wat het zwarte gat naar ons toe schopt) tegen aan botsen en die precies onze kant op laten vliegen. Kortom daar hoef je absoluut niet bang voor te zijn. De zwarte gaten staan NU nog allemaal vergenoeg weg.

Waarom zeg ik NU? Nou er zijn een aantal ideen hoe het universum aan het einde van haar leven gaat komen. Je hebt vast wel eens gehoord van de big bang. Nu zijn er mensen die denken dat de big bang uiteindelijk afgeremd gaat worden en weer inelkaar schiet in de vorm van een big-crunch. Er zijn ook mensen (steeds meer) die geloven dat het universum zal blijven uitdijen. Uiteindelijk betekent dit dat wanneer alle zonnen gestopt zijn met branden en iedereen dood en begraven is, er niets anders is dan kleine sterrenlijken en planeten. Alhoewel ze allemaal saai en koud en kil zijn geworden trekken al die lijken elkaar nog wel aan met zwaartekracht. Langzaam aan, HEEL erg langzaam aan zullen alle planeten en sterren naar elkaar toegetrokken worden en één GIGANTISCH zwart gat vormen. Het is de vraag of dat wel gaat gebeuren want er zijn oook andere theorien dan de 'hitte dood' zoals dit wordt genoemd en als het gebeurt hoef je niet bang te zijn dat de mensen daar ooit iets van merken want dat ligt nog zo'n 10^100 (dacht ik ongeveer) jaar ver weg. Laten we ons eerst zorgen maken over het feit dat we komende eeuw moeten overleven met mogelijke global warmings en een olievooraad die op gaat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kan de aarde opgeslokt worden door een zwart gat?

Bedankt om dit uit te leggen SQ.
Alhoewel ze allemaal saai en koud en kil zijn geworden trekken al die lijken elkaar nog wel aan met zwaartekracht. Langzaam aan, HEEL erg langzaam aan zullen alle planeten en sterren naar elkaar toegetrokken worden en één GIGANTISCH zwart gat vormen.
In een expanderend heelal zullen de sterrenstelsels die nu van ons wegvliegen gemiddeld van ons blijven wegvliegen (sterker nog, in LCDM zullen ze gemiddeld versneld van ons wegvliegen). Preciezer, de filamentaire structuur van ons heelal zoals berekend in de millenium simulation zal blijven bestaan (voor de plaatjes zie de fotos onderaan), en zal niet naar 1 punt evolueren (dat is precies wat de versnelde expansie betekent). Als je referenties zou kunnen geven van modellen die wat jij schrijft bevestigen, zou ik daar zeer geïnteresseerd in zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kan de aarde opgeslokt worden door een zwart gat?

Volgens mij gaat mijn verhaal al helemaal niet meer op nu men ontdekt heeft dat het heelal versnelt uitdijdt. Wat jij beschrijft is uitermate cool, maar gaat dacht ik voorbij aan het verhaal van de TS. Je hebt helemaal gelijk, ik dacht niet helemaal goed na. Het was meer redeneren richting de TS. Sowieso denk ik dat ik het wat stom opschreef want binnen die tijd, zijn de zwarte gaten verdampt en de protonen waarschijnlijk vervallen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 624

Re: Kan de aarde opgeslokt worden door een zwart gat?

Volgens mij gaat mijn verhaal al helemaal niet meer op nu men ontdekt heeft dat het heelal versnelt uitdijdt. Wat jij beschrijft is uitermate cool, maar gaat dacht ik voorbij aan het verhaal van de TS. Je hebt helemaal gelijk, ik dacht niet helemaal goed na. Het was meer redeneren richting de TS. Sowieso denk ik dat ik het wat stom opschreef want binnen die tijd, zijn de zwarte gaten verdampt en de protonen waarschijnlijk vervallen.


Protonen zijn volgens mij stabiel, tenminste, er zijn geloof ik geen serieuze redenen om te geloven dat protonen vervallen ( er zijn alleen ondergrenzen gegeven aan de levensduur van een proton )

Berichten: 134

Re: Kan de aarde opgeslokt worden door een zwart gat?

Als de zon aan het einde van haar leven komt, zal ze wel supernova gaan en de aarde tot gesmolten steen doen keren.


De zon gaat niet eindigen als supernova, want daarvoor is de massa te laag. Pas vanaf ongeveer 8 zonsmassa's zal een ster een supernova worden. De zon zal echter wel helium gaan ontbranden in een ondaard medium. Een zogenaamde heliumflits. Dit legt wel de schillen daarboven min of meer stil waardoor de ster terug een ideaal gas wordt. Op het einde van haar evolutie wordt de zon een witte dwerg waarbij ze haar buitenste lagen uitwerpt en vanaf afstand een planetaire nevel zichtbaar wordt.

Reageer