Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Ik denk overigens dat vv die gedachten ook spelen. (dus wanneer een man aardig doet tegen een vrouw)
Minder, volgens onderzoek en mijn herinnering.
Henriette schreef:Nou, als een vrouw aardig is dan biedt dat perspectieven als je haar 'leuk' vindt.

En andersom werkt het hetzelfde. Vrouwen wie opvalt dat een man aardig doet en ze zijn geïnteresseerd biedt dat ook perspectieven.

En misschien zien mannen (in topicstarters post) dus gewoon mogelijkheden. Dat bedoel ik.
De mannen moesten een filmpje bekijken, dus misschien is het wel meer dan dat. Maar ergens zit zoiets ons misschien wel ingebakken. Al blijkt in dit onderzoek dat het vaak niet gezien wordt als er wél mogelijkheden zouden zijn.
Verborgen inhoud
Geeft wel te denken: hoeveel screw-ups heb ik zo al achter de rug? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

kan het aan testosterongehalte liggen?
Vele diersoorten produceren testosteron, maar bij vrouwelijke dieren is de hoeveelheid testosteron aanzienlijk lager dan bij mannelijke dieren.

Bij mannen èn vrouwen zorgt het voor het libido (dit verklaart mede waardoor mannen doorgaans meer zin in seks hebben dan vrouwen)


o, bron = wiki
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Tja, dat is wel een goeie vraag... Eigenlijk geeft het onderzoek helemaal geen antwoord op de waarom-vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Even een vraag over verborgen inhoud. Ik krijg dit niet geopend, maar heeft dat een bedoeling? En terzijde: Ik zag opeens dat Ypsilon een nieuw logo gebruikt. Toeval gezien dit onderwerp? :-)
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Ik ben van mening dat dit onderzoek niet echt relevant te noemen is. Op al dan niet bewegende beelden heb je niet alle details. Ook vind ik het aantal geteste personen wat weinig voor een degelijke statistisch resultaat te kunnen besluiten.

Het zijn tevens studenten (lees: jongere mensen) en die hebben nog niet noodzakelijk alle ervaring om hierover te oordelen.

Daarom zou het beter zijn om dit onderzoek met meer mensen, en een gebalanceerde leeftijdscategorie te doen.

EDIT: @benb: welke browser heb je? staat javascript aan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 99

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Hoe zou dit topic heten als het onderzoek door een man gedaan was? "Waarom vrouwen moeite hebben om hun intenties aan mannen duidelijk te maken"?
De schrijfster van het boek is:

Deborah Tannen
Deborah Tannen (1945) promoveerde in de taalwetenschap aan de Universiteit van Californië in Berkeley, en werkt sindsdien aan de Universiteit van Georgetown in Washington D.C. Ze is daar ‘University Professor’, de hoogste rang die een geleerde in Verenigde Staten kan krijgen – een hoogleraarschap zonder verplichting om bijvoorbeeld te doceren of te vergaderen. Tannen publiceerde twintig boeken en meer dan honderd wetenschappelijke artikelen en ontving voor haar werk vijf eredoctoraten.

Haar populair-wetenschappelijke boeken zijn in meer dan 29 talen vertaald. Het grootste succes was haar boek You just don't understand uit 1990, over hoe vrouwen en mannen met elkaar praten. Van de Nederlandse vertaling Je begrijpt me gewoon niet werden tot nu toe 100.000 exemplaren verkocht.
Ik had het uit het genoemde boek, dat ik opnieuw zal moeten lenen om het op te zoeken. Tenzij er hier geen genoegen kan worden genomen met populaire wetenschap.

Wel interessant waarom zij ervoor kiest juist populaire wetenschappelik te schrijven, terwijl ze het wel wetenschappelijk kan:
"Een andere reden om voor een breder publiek te willen schrijven, is dat ik uit een arbeidersmilieu stam. 'Ik wil iets schrijven dat mijn moeder ook kan lezen', zei ik vroeger, toen mijn moeder nog leefde. Zij had de middelbare school niet afgemaakt. De hele wereld bestaat uit gewone mensen, ik vind dat wetenschappers ook met hen moeten praten."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Even een vraag over verborgen inhoud. Ik krijg dit niet geopend, maar heeft dat een bedoeling? En terzijde: Ik zag opeens dat Ypsilon een nieuw logo gebruikt. Toeval gezien dit onderwerp? :-)
In huiswerk en minicursussen wordt de verborgen inhoud gebruikt om de uitwerking van opgaven te verbergen. Voor de rest zijn het meestal opmerkingetjes in de marge. Wat mijn avatar betreft: da's een gevolg van een
Ik had het uit het genoemde boek, dat ik opnieuw zal moeten lenen om het op te zoeken. Tenzij er hier geen genoegen kan worden genomen met populaire wetenschap.
Wetenschap in een populair jasje is nog steeds wetenschap (sommige pop-wetenschapprogramma's verliezen elke nuance uit het oog, en soms is pop-wetenschap gewoon pseudowetenschap, maar dit is blijkbaar een gediplomeerde onderzoekster). Het gaat erom dat de bron betrouwbaar is. Als je nog eens langs de bib moet of er nog iets over kan vertellen, is dat altijd leuk :D

Berichten: 99

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

O, stom ik nam helemaal een verkeerde quote, kun je hier geen berichten wijzigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Toch wel, maar de tijd daarvoor is beperkt, om te vermijden dat discussies onleesbaar zouden worden.

@benb: Ik verplaats je vraag over de verborgen inhoud even naar feedback. Edit: linkje

Berichten: 32

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Mijn puur persoonlijke mening is dat mannen en vrouwen niet tegen elkaar zeggen wat ze willen of bedoelen ( in relaties bijvoorbeeld). Ik zie dit veel gebeuren bij mensen om me heen. Bijvoorbeeld dat het meisje iets zegt als; "ik snap niet waarom hij niet vraagt wat er is, ik heb al 3 keer gezucht" terwijl wanneer er gevraagd wordt wat er is, er wordt geantwoord met een nog zuchtender "niks" (overdreven, I know). Een man begrijpt dit niet, of doet alsof hij het niet begrijpt zodat hij het gezeur niet of te aan te horen (wat ik extreem begrijpelijk vind).

Wat vinden jullie? Goed idee om (bijna) alles gewoon tegen elkaar te zeggen? Of zou dat 'het mysterie' weghalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Het merkwaardige is dat in georganiseerde verbanden (werk, clubs etc) men elkaar geregeld ontmoet en in vergaderingen de alledaagse dingen bespreken, weliswaar niet zozeer de relationale gevoelens.

In prive verband kom je het, denk ik, weinig tegen. Er zou zoiets moeten zijn: vrijdagavond prive vergaderen, als een must.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Nathalie89 schreef:Mijn puur persoonlijke mening is dat mannen en vrouwen niet tegen elkaar zeggen wat ze willen of bedoelen ( in relaties bijvoorbeeld). Ik zie dit veel gebeuren bij mensen om me heen. Bijvoorbeeld dat het meisje iets zegt als; "ik snap niet waarom hij niet vraagt wat er is, ik heb al 3 keer gezucht" terwijl wanneer er gevraagd wordt wat er is, er wordt geantwoord met een nog zuchtender "niks" (overdreven, I know). Een man begrijpt dit niet, of doet alsof hij het niet begrijpt zodat hij het gezeur niet of te aan te horen (wat ik extreem begrijpelijk vind).

Wat vinden jullie? Goed idee om (bijna) alles gewoon tegen elkaar te zeggen? Of zou dat 'het mysterie' weghalen?
Probleem is dat mannen en vrouwen doorgaans een verschillende manier hebben om met mogelijk conflict om te gaan: vrouwen gaan voor "praten", mannen voor "vermijden". Opmerkelijk is dat uit onderzoek helemaal geen verschil naar voor komt tussen twee, in de zin dat geen van beide "beter" is. Problemen ontstaan slechts als elk consequent een andere strategie blijft bezigen tot er een botsing komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Probleem is dat mannen en vrouwen doorgaans een verschillende manier hebben om met mogelijk conflict om te gaan: vrouwen gaan voor "praten", mannen voor "vermijden". Opmerkelijk is dat uit onderzoek helemaal geen verschil naar voor komt tussen twee, in de zin dat geen van beide "beter" is. Problemen ontstaan slechts als elk consequent een andere strategie blijft bezigen tot er een botsing komt.
De strategie van man en vrouw was mij wel bekend, maar niet de conclusie "beter is". Kun je een verwijzing geven naar dit onderzoek.

Alvast mange tak...
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

benb schreef:De strategie van man en vrouw was mij wel bekend, maar niet de conclusie "beter is". Kun je een verwijzing geven naar dit onderzoek.

Alvast mange tak...
@ypsilon

Heb je nog een mogelijkheid om hier aandacht aan te geven?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom mannen vrouwen verkeerd begrijpen

Sorry, dit was even aan mijn aandacht ontsnapt. Ik heb op dit moment examens dus ik kan niet meteen uitgebreid gaan zoeken naar onderzoeken. Stuur me eventueel een pb'tje begin volgende maand, dan hoef je hier niet te bumpen.

Reageer