Licht door een spleetje persen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Licht door een spleetje persen

Onderzoekers van de universiteiten van Exeter (Groot-Brittannië), Madrid en Zaragoza (Spanje), en het FOM-Instituut voor Atoom- en Molecuulfysica (AMOLF) in Amsterdam zijn er in geslaagd om de transmissie van licht door een klein spleetje te verdrievoudigen. Dit is bereikt door de omgeving van de spleet zó te ontwerpen, dat licht over het oppervlak actief naar het spleetje geleid wordt – met behulp van licht van een andere kleur. Het is het eerste extern schakelbare filter waarvan de transmissie actief verhoogd kan worden. Dit is van belang voor ultrasnelle microscopie en spectroscopie van afzonderlijke moleculen.


Lees meer... FOM
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 51

Re: Licht door een spleetje persen

Dit vind ik echt leuk om te lezen, ik heb er zelf al een keer over nagedacht. Dit is echter ook mogelijk, want licht heeft natuurlijk ook een massa, héél klein natuurlijk. maar het is mogelijk. Maar hoe ze het voor elkaar hebben gekregen vind ik heel appart, en toch leuk.

Berichten: 45

Re: Licht door een spleetje persen

Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met gravitatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Licht door een spleetje persen

Dit vind ik echt leuk om te lezen, ik heb er zelf al een keer over nagedacht. Dit is echter ook mogelijk, want licht heeft natuurlijk ook een massa, héél klein natuurlijk. maar het is mogelijk. Maar hoe ze het voor elkaar hebben gekregen vind ik heel appart, en toch leuk.


Hoezo licht heeft natuurlijk ook een massa?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Licht door een spleetje persen

*knip* domme vraag

Reageer