Springen naar inhoud

Verandering kleur gasvlammen

• Log in om te kunnen reageren

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2008 - 08:29

Vraagje

Heb gister een luchtbevochtiger gekocht die nadat ik hem voor het eerst in gebruik nam van invloed lijkt te zijn op de kleur van de vlammen van geyser, gasfornuis en kachel (in een ruimte van ong 60m2). De kleur daarvan wordt namelijk oranje. Zet ik de luchtbevochtiger uit, wordt de kleur van de gasvlammen weer blauw, zoals het hoort bij een redelijk schone verbranding.
Wie heeft hier een verklaring voor?
Ik heb de luchtbevochtiger vanmorgen nog eens goed schoongemaakt voor zover ik bij de onderdelen (van binnen en van buiten) komen kon, en het is dadelijk bij het aanzetten weer hetzelfde liedje. De gasvlammen van mijn kachel verkleuren vrijwel meteen van blauw naar oranje-geel.

Op zich vind ik een verkleuring van gasvlam niet zo heel schokkend, want heb bij (een geringe) gebruikmaking van schoonmaakmiddelen (vergeten welke dat waren) ook al wel eens meegemaakt dat de gasvlammen lichtgroen van kleur werden. Een zelfs heel sterke verkleuring van de gasvlam kan dus al optreden bij een minieme wijziging van de luchtsamenstelling. Maar oranje zou eigenlijk wijzen op een onvolledige verbrandig van het gas, of hoeft dat niet altijd zo te zijn? Kan de luchtbevochtiger die invloed op de gasverbranding hebben?

Ben erg benieuwd naar reacties/verklaringen

alvast dank
just curious

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2008 - 10:21

http://thorax.bmj.co...ract/60/12/1068

A number of home nebuliser users in Salford have reported that they have consistently observed a yellow or orange colour in the flame of gas fires or gas cooking hobs if a nebuliser was used in the same room as the gas burning device. To investigate this phenomenon, we used a standard jet nebuliser to nebulise 2.5 ml of 0.9% saline close to a butane-propane gas flame. The flame turned from a pale blue colour to a bright orange-yellow colour within seconds of starting the nebuliser, even if the device was 2 metres or more away from the gas flame (fig 1Go). The flame remained coloured for at least 10 minutes after nebulisation was completed. Moving the gas device to a different room caused the flame to clear, but the orange colour returned if the device was brought back into the room where a nebuliser had been used in

Voor de rest van de tekst moet je registreren.

http://au.answers.ya...01204307AAIWY4p

My grandmother was put on a nebulizer yeaterday for a weeks use. She uses gas heat and gas stove. I notice that during and ater each nebulizer use, the heater and stove have an orange flame. After about an hour or so, it goes back to blue. Is this common? Is this normal?

MEDS mixed in cup ARE:

Albuterol Sulfate 0.083% (2.5mg)
and
Ipratropium Bromide 0.02% (0.5mg)

Probeer het eens met gedestilleerd water ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2008 - 10:40

Oke, het fenomeen is al eerder waargenomen dus, bedankt Jan. Maar, zou dit nu ook betekenen dat we hiermee een gezondheidsgevaar lopen?

Ik voel me uitstekend, terwijl ik me nu al uren in die 'damp' van de luchtbevochtiger bevindt.
Wat ik vooral zou willen weten is dit
als gas onvolledig verbrandt krijgt de kleur van de vlam een rode, oranje of gele kleur

is het nu ook zo dat

omdat de gasvlammen hier nu een oranje kleur vertonen er van een onvolledige verbranding van gas sprake is?

hebben we dus met een logische of met enkel een materiŽle implicatie te maken, in logicabewoordingen?

Veranderd door curious, 27 maart 2008 - 10:44

just curious

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2008 - 10:40

Ik vermoed dat er inderdaad natriumionen (zout) in hetgene je verstuift zitten. Als dat in een vlam terecht komt ontstaat een behoorlijk helder oranje licht, dat op het eerste gezicht lastig te onderscheiden is van volledige verbranding... iets dat je bijv ook in de keuken zult zien als je een gerecht roerbakt etc.

Als de vlam weer netjes blauw wordt als je het apparaat uitschakelt is er geen reden tot zorg.

Overigens hoef je er echt geen zout in te gooien om dit effect te verkrijgen, in kraanwater zit van nature ook al het nodige natrium.
Victory through technology

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2008 - 10:45

Als de vlam weer netjes blauw wordt als je het apparaat uitschakelt is er geen reden tot zorg.

ja dat is dus het geval

bedankt Benm.
just curious

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures