Kan te veel stress hartziekte veroorzaken ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Kan te veel stress hartziekte veroorzaken ?

Hallo,

Ik heb gehoord dat te veel stress en onregelmatig slapen, hartziekte kan veroorzaken. Is dat wel juis, of is het maar een praatje ?


Re: Kan te veel stress hartziekte veroorzaken ?

Ik heb een keer gelezen dat stress ook haaruitval kan veroorzaken alsmede het krijgen van grijs haar.

Is deze vorm van kaalheid (door stress) blijvend?, of komt dit haar weer "terug" als men in "rustigere" vaarwater komt? en geldt dit ook voor het ontstaan van grijs haar door stress?.

Berichten: 106

Re: Kan te veel stress hartziekte veroorzaken ?

Het is zeker niet verwonderlijk dat iemand, die constant in stress is, een verhoogd risico heeft op hart en vaatziekten. Als jij constant gestresst bent, dan is je bloeddruk ook nonstop verhoogd. Op gegeven moment beschouwt je lichaam dat als normaal en heb je dus geen compensatiemechanismen meer. Compensatiemechanismen zijn nodig om je bloeddruk op gezond niveau te houden.

Nu is het niet zo dat iedereen, die vaak gestresst is, gedoemd is om te sterven aan hartinfarcten. Maar je hebt wel een vergrote kans en gecombineerd met andere factoren (bijvoorbeeld roken, zittend bestaan en/of vetrijk dieet) heb je zeker een grotere kans.

Noch wil het zeggen dat stress ongezond is. Integendeel, een beetje stress is zelfs goed, want stress mobiliseert het lichaam (en geest).

Het is de dosis die "giftig" is...
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Re: Kan te veel stress hartziekte veroorzaken ?

tweakerr schreef:Ik heb een keer gelezen dat stress ook haaruitval kan veroorzaken alsmede het krijgen van grijs haar.

Is deze vorm van kaalheid (door stress) blijvend?, of komt dit haar weer "terug" als men in "rustigere" vaarwater komt? en geldt dit ook voor het ontstaan van grijs haar door stress?.
Volgens mij is deze vorm idd van tijdelijke aard en kan men na 6 a 12 maanden hier de resultaten al van zien.

Reageer