Soortelijke weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Soortelijke weerstand

Hallo wij zijn Brian & Anne en moesten een proef doen voor natuurkunde waar we de temperatuursafhankelijkheid van de soortelijke weerstand van metalen moesten bepalen. We zagen als resultaat dat de weerstand toenam naarmate de temperatuur afnam. We vroegen ons af hoe dit te verklaren valt met geleiding en elektronen.

Alvast bedankt,

Brian & Anne

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Soortelijke weerstand

Dan denk ik dat jullie een meet-, reken- of denkfout maken. Bij de meeste metalen neemt de weerstand toe met stijgende temperatuur. Er zijn wel enkele zeldzame uitzonderingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Soortelijke weerstand

Ik denk dat Klazon gelijk heeft, in mijn boek hier staat een tabel met de meest voorkomende materialen die geleiden.

Van de 10 materialen is er maar eentje waarvan de weestand daalt indien de temperatuur stijgt en dat is koolstof.

Bij de andere stoffen stijgt de weerstand bij een temperatuursstijging. Deze stijging kan lineair benaderd worden, dit is wel enkel het geval bij geen al te hoge stijgingen. Bij een gloeilamp bijvoorbeeld waar de gloeidraad meer dan 3000°C gaat opwarmen klopt deze lineaire benadering niet meer.

Misschien een meetfout of een typfout ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Soortelijke weerstand

Van de 10 materialen is er maar eentje waarvan de weestand daalt indien de temperatuur stijgt en dat is koolstof.
Koolstof is dan ook geen metaal.

Maar er zijn bepaalde legeringen van metalen die anders reageren dan zuivere metalen. Constantaan is b.v. een legering waarvan de weerstand nauwelijks wijzigt bij temperatuurverandering.

Berichten: 24

Re: Soortelijke weerstand

Uhmmm...

Zou inderdaad wel een denk-fout kunnen zijn :D

Heel lang niet meer met dit onderwerp bezig geweest.

We zagen dat het aantal volt afnam.. op de voltmeter

U = I x R

Als U kleiner word , dan zou of I of R kleiner moeten worden....

Dus de weerstand ® neemt af?

Heb ik het zo goed?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Soortelijke weerstand

Laat eens wat meetresultaten zien. Misschien kunnen we dan aanwijzen waar de fout zit.

Berichten: 24

Re: Soortelijke weerstand

Hieronder het bestand met 3 van onze metingen;
NKproef2.xls
(17 KiB) 86 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Soortelijke weerstand

Spanning U neemt af met afnemende temperatuur. Als die spanning gemeten is over de weerstand is dat vrij logisch.

Vraag is, wat stelt die spanning U2 voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Soortelijke weerstand

We zijn er nu al uit :D

De spanning U2 was de spanning over onze voorschakelweerstand..

Maar, nu willen we nog steeds weten hoe verandering van de soortelijke weerstand bij veranderende temperatuur verklaard kan worden als we kijken naar elektronentransport etc.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Soortelijke weerstand

Hyperphysics vertelt het héél simpel denk ik:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...ric/restmp.html
Since the electrical resistance of a conductor such as a copper wire is dependent upon collisional proccesses within the wire, the resistance could be expected to increase with temperature since there will be more collisions.
en eigenlijk moet je hiervoor in fononen gaan denken, maar dat is quantummechanica en dat laat ik graag aan derden over. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Soortelijke weerstand

Jan van de Velde schreef:Hyperphysics vertelt het héél simpel denk ik:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...ric/restmp.html

en eigenlijk moet je hiervoor in fononen gaan denken, maar dat is quantummechanica en dat laat ik graag aan derden over. :D
Het hoeft ook niet heel ingewikkeld hoor, ik denk dat het met die site wel lukt

Bedankt :P

Reageer