Springen naar inhoud

Spincoaten van polyaniline in gec. zwavelzuur


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Xarabass

    Xarabass


  • >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2008 - 11:19

Een probleempje waar misschien een van jullie antwoord op heeft.
Ik probeer opgelost polyaniline in gec. zwavelzuur te spincoaten, alleen geeft dit geen uniforme laag.
Is er een mogelijkheid om het substraat (in dit geval glas) hydrofiel te maken zodat er misschien wel een uniforme laag overblijft?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2008 - 12:42

Ik denk niet dat het wat uit zal maken, maar er zijn wel zeker manieren om glas hydrofiel dan wel hydrofoob te maken, het ligt er alleen aan wat je bij de hand hebt.

Een plasma behandeling zorgt al vaak voor een hydrophil oppervlak.

Wat je wilt is het creeeren van OH groepen aan het oppervlak. Dit zou ook met een etch kunnen HCL+H20 ofzo, maar ik weet het niet zoeker.
De OH groepen verdwijnen wel over tijd, of trekken waterdamp/stofdeeltjes aan, iets zegt mij dat KOH (25%) ook hydrofile kan maken, maar ik weet het niet zeker. Heel belangrijk is dat je het oppervlak zo schoon mogelijk houdt. En KOH is natuurlijk niet een vloeistof zonder zijn gevaren.

Verder is een dun laagje TiO2 ook een ideetje.

Welke spin snelheden heb je al geprobeerd?

#3

Xarabass

    Xarabass


  • >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 09:56

1000rpm en 3000rpm
Ik ga morgen proberen het glasplaatje te etsen met KOH, ik hoop dat het verschil uitmaakt. Ik weet niet of TiO2 geleidend is, dan is het geen optie omdat het hier gaat om geleidbaarheid van het polyaniline.

#4

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 maart 2008 - 13:46

De KOH zal tenminste het oppervlak goed schoonmaken wat het proces ten goede komt. Ik denk niet dat hydrofilie al teveel invloed heeft op de spin-on resultaten. Je weet het echter nooit.
Wat voor soort vloeistof is het? erg visceus, of juist erg dun?
Hoe meet je de uniformiteit van de laag en wanneer, recht na het spinnen?

#5

Xarabass

    Xarabass


  • >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 10:57

Direct na het spincoaten ziet het er allemaal goed uit. Na een minuutje zie je al alle vloeistof naar elkaar trekken alsof die niet op het glas wil blijven maar druppels wil vormen.
De oplossing is gec. zwavelzuur met polyaniline redelijk visceus dus.

Ik heb de glasplaatjes nu in 50g/l KOH in 50% EtOH/H20 staan voor een uurtje. Even zien of dat enig verschil uitmaakt met spincoaten.

#6

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2008 - 14:38

Doe je het in de oven op +100 graden van te voren, om vocht van de wafer af te halen?

#7

Xarabass

    Xarabass


  • >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2008 - 11:32

Het is gelukt! schijnbaar was het polyaniline niet goed opgelost. Het schijnt zo te zijn dat deze eerst gedeprotoneerd moet worden met NH4OH zodat het wel oplosbaar is in bijv. THF (hierdoor is het niet meer geleidend). Vervolgens spincoaten en weer protoneren met HCl zodat het niet meer oplosbaar is maar wel weer geleidend is.

Ik heb hier alleen in Kirk-Othmer Encylopedia iets over gevonden, in andere bronnen wordt niks gezegd over deprotoneren.

#8

Xarabass

    Xarabass


  • >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2008 - 11:44

alleen komt bij mij nu weer de vraag op..hoe werkt dit protoneren (eigenlijk gewoon 'dopen')?
Moet het polymeer in contact komen met het HCl of is de damp van HCl voldoende?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures