Acetylsalicylzuurgehalte in aspirine m.b.v. colorimeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Acetylsalicylzuurgehalte in aspirine m.b.v. colorimeter

hallo,

voor een praktische opdracht heb ik een proef gedaan: 'bepaling van het acetylsalicylzuurgehalte in aspirinetablet m.b.v. colorimeter'

de proef ging zo:

- weeg aspirinetablet, verpoeder het, weeg hier weer 200 mg van af

- druppel ethanol erbij tot het is opgelost (lost niet helemaal op door bindmiddel wat in de tablet zit)

-voeg hierbij 10 mL NaOH 1 M en verwarm 30 minuten met waterbad

- koel af en neutraliseer met zoutzuur 0,5 M t.o.v. fenolftaleinen (2-3 druppels)

- voeg 1 mL zoutzuur 0,1 M toe

- breng over in maatkolf van 1 liter, vul aan tot de streep met demi-water en meng.

- pipetteer 10 mL van deze oplossing in een maatkolf van 100 mL, voeg 5 mL ijzerchloride 2% toe, vul aan tot de streep met water en meng. hiervan meet je de extinctie m.b.v. de colorimeter. (na het meten van de ijklijn)

de extinctie van mijn oplossing was 0,320 en in de grafiek van de ijklijn kon ik aflezen dat hier een concentratie van 20,147 mg/L bij hoort.

hier loop ik vast. ik heb nu de concentratie salicylzuur van de oplossing, maar hoe kom ik nu aan het acetylsalicylzuurgehalte in de aspirinetablet??

kan iemand mij helpen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Acetylsalicylzuurgehalte in aspirine m.b.v. colorimeter

Probeer het toch maar eerst eens zelf :D , schrijf eens uit (achter je protocolletje ofzo) een hoeveelste gedeelte van het tablet je mee doorgaat, en hoe je verdunningen zijn.

Dan moet het echt niet zo`n megakarwei zijn het weer terug te rekenen, en kunnen wij zien waar je het niet meer snapt of waar het misgaat.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4

Re: Acetylsalicylzuurgehalte in aspirine m.b.v. colorimeter

oke,

de tablet woog 0,606 gram

ik heb 0,203 gram afgewogen, dit is ongeveer een derde van mijn tablet. (33,5 %)

dit ging uiteindelijk in een maatkolf van 1 L. van deze oplossing ging 10 mL in een maatkolf van 100 mL. de oplossing werd dus 10x verdund. en dan zit in die oplossing (--> 33,5 : 10 =) 3,35 % van mijn aspirinetablet.

de concentratie salicylzuur van deze oplossing was 20,147 mg/L. nu kan ik wel de concentratie salicylzuur van een hele tablet gaan uitrekenen --> (20,147 : 3,35) x 100% = 601,4 mg/L

maar dit is toch nog niet het acetylsalicylzuurgehalte?

Berichten: 4

Re: Acetylsalicylzuurgehalte in aspirine m.b.v. colorimeter

op het doosje van de aspirinetabletten stond trouwens dat het acetylsalicylzuurgehalte 500 mg per tablet was.

Berichten: 4

Re: Acetylsalicylzuurgehalte in aspirine m.b.v. colorimeter

heej,

ik heb het aan mijn scheikundelereaar gevraagd en nu snap ik het al :D

het salicylzuurgehalte is gewoon hetzelfde als het acetylsalicylzuurgehalte.

maar nu heb ik een nieuwe vraag,

wat voor reactie treedt er op aan het begin van de proef?

als het acetylsalicylzuur wordt omgezet in salicylzuur? want het reageert eerst met natronloog en daarna met zoutzuur.

eerst heb je dan : aspirine (C9H8O4) + natronloog (OH-) ----> salicylzuur (C7H6O3) + ??

wat hoort er nog meer in de reactievergelijking? en is hij zowiezo wel goed? want ik dacht dat het een zuur-base reactie was, maar bij die reacties worden toch alleen H+jes uitgewisseld, en het moet wel salicylzuur worden.

en omdat ik niet weet wat voor reactie het is kom ik ook niet verder met de tweede reactie met zoutzuur.

kan je me helpen?

Reageer