Conflictbeslechting

Moderator: Rhiannon

Berichten: 10

Conflictbeslechting

Beste allen,

Sinds lange tijd niet meer op het forum geweest dus maar een nieuwe account aangemaakt!

Voor mijn studie rechtsgeleerdheid moeten wij voor het vak conflictbeslechting een essay schrijven. Dit essay is geen positiefrechtelijk essay maar meer een externe blik op de samenleving verkrijgen. Dus bijvoorbeeld dmv kijken naar antropologische onderzoeken hoe andere samenlevingen werken en dit dan vergelijken met je eigen samenleving. Op die manier kun je vanuit het externe perspectief je eigen samenleving (en dan met name het recht) bekijken.

Nu is het dus zaak een essay onderwerp te vinden die hier betrekking op heeft, alles mag zolang er maar enigszins een link in zit met het recht.

Mijn idee was stamceltherapie, hier zijn nogal ethische discussies over bezig. Mijn vraag is, hebben jullie wellicht een idee hoe ik dit aan het recht zou kunnen koppelen? Ik zat zelf te denken aan de probleemstelling: Is stamceltherapie te rechtvaardigen in onze hedendaagse samenleving?

Heeft iemand suggesties of wellicht betere onderwerpen/ideeën?

Hoe zouden jullie het recht koppelen aan stamceltherapie, dwz hoe draagt het recht bij aan de discussie over stamceltherapie?

Berichten: 10

Re: Conflictbeslechting

NB. Het zou dus kunnen gaan over een kwestie wat op dit moment speelt, bijvoorbeeld de anti-koran film van Wilders of de probleemjongeren in Slotervaart. Wellicht dat jullie een idee hebben die iets origineler is dan die 2 onderwerpen? (Ik weet dat het niet echt een professionele vraag is...)

Berichten: 954

Re: Conflictbeslechting

Mijn suggestie zou zijn om te beginnen met een meer beschrijvende vraag, of het nu om stamcelonderzoek gaat of niet. Maar, iets als: op welke wijze wordt aangekeken tegen stamcelonderzoek. En daar vervolgens een verklarende vraag aan te koppelen (dus, hoe komt dat nou dat er verschillende tegenaan wordt gekeken).

Wel, zou ik nog even goed over het onderwerp nadenken, omdat de vraag is of het bij dit onderwerp echt om conflictbeslechting gaat, dat zie ik namelijk niet meteen. Oftewel, denk ook goed na over wat tot een dispuut kan leiden en niet, of het nu om erfafscheidingen gaat (lang leve de Rijdende Rechter) of andere conflicten.

Berichten: 10

Re: Conflictbeslechting

Dat wordt dus een beetje moeilijk met stamceltherapie? Ik heb het idee inderdaad dat de koppeling met conflictbeslechting ver te zoeken is, helaas.

Behalve dat het recht regulerend optreed..

Berichten: 954

Re: Conflictbeslechting

zachtjesaan schreef:Dat wordt dus een beetje moeilijk met stamceltherapie? Ik heb het idee inderdaad dat de koppeling met conflictbeslechting ver te zoeken is, helaas.

Behalve dat het recht regulerend optreed..
Nou, het zou kunnen, alleen is het de vraag tussen wie het conflict zich afspeelt. In het geval van stamcellen zal dat gaan tussen de overheid en private ondernemingen. Dan is alleen sprake van een conflict als het in een land niet is toegestaan dergelijk onderzoek uit te voeren, en ondernemingen dat wel doen. Uiteraard is het wel mogelijk dat in een land waar het wel is toegestaan mensen in opstand komen, maar dat is een flinke stap.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Conflictbeslechting

Wat je ook kunt doen, is www.rechtspraak.nl eens doornemen op actuele zaken. Zoek eens wat controversiele dingen op, lees de uitspraak (en eventuele voorgaande uitspraken van lagere instanties waar dan naar verwezen wordt) en vergelijk dat met hoe het recht in een ander land daar over zou spreken.

Een leuke is bijvoorbeeld dat de hofstadgroep geen terroristische organisatie is volgens ons rechtsysteem terwijl je in andere landen voor iets dergelijks een celstraf of (in weer andere landen) zelfs de doodstraf kunt krijgen. Hoe zit dat, welke fundamentele verschillen liggen daaraan ten grondslag?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 10

Re: Conflictbeslechting

Ger schreef:Wat je ook kunt doen, is www.rechtspraak.nl eens doornemen op actuele zaken. Zoek eens wat controversiele dingen op, lees de uitspraak (en eventuele voorgaande uitspraken van lagere instanties waar dan naar verwezen wordt) en vergelijk dat met hoe het recht in een ander land daar over zou spreken.

Een leuke is bijvoorbeeld dat de hofstadgroep geen terroristische organisatie is volgens ons rechtsysteem terwijl je in andere landen voor iets dergelijks een celstraf of (in weer andere landen) zelfs de doodstraf kunt krijgen. Hoe zit dat, welke fundamentele verschillen liggen daaraan ten grondslag?
Goede tip! En de hofstadgroep is ook een interessant onderwerp inderdaad. Laatst was Nooitgedacht (advocaat) op bezoek voor een gastcollege en heeft het een en ander vanaf zijn perspectief hierover verteld. Heb jij zelf de antwoorden al op die vragen gevonden?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Conflictbeslechting

Sorry, ben geen rechtsfilosoof. :P

Heb er vooral via mijn werk mee te maken (ander vlak dan strafrecht) dus nee, heb er geen antwoord op gevonden. Al denk ik dat het vooral een kwestie van cultuur en historie (wat mede cultuur bepalend is) te maken heeft. Maar dat spreekt eigenlijk voor zich. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 10

Re: Conflictbeslechting

Ger schreef:Sorry, ben geen rechtsfilosoof. :P

Heb er vooral via mijn werk mee te maken (ander vlak dan strafrecht) dus nee, heb er geen antwoord op gevonden. Al denk ik dat het vooral een kwestie van cultuur en historie (wat mede cultuur bepalend is) te maken heeft. Maar dat spreekt eigenlijk voor zich. :D
Haha, ok ok ik ben dat ook niet hoor! Het is verplicht om je dit perspectief aan te meten omdat het je als jurist beter ontwikkeld. Het probleem is echter dat het nogal massaal is en dus nauwelijks contacturen zijn. Ik heb dus geen vraagbaak op de universiteit.

'gewone' juristen zullen zoiets ook wel kunnen bedenken denk ik hoor. Hofstadgroep lijkt me een leuk onderwerp. Ik ga dr mee door!

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Conflictbeslechting

Ik studeer ook rechten aan de UvA en heb ook conflictbeslechting gevolgd. Wat ik er nog van weet is dat je veel teksten van Mansell moet gebruiken heh? Tenminste, daar moest ik mijn analyses steeds over schrijven...

Maar ik weet niet precies meer hoe Mansell over alles dacht, en ik kan zijn visie dus ook niet echt koppelen aan stamceltechnologie. Ik zal als ik thuis ben even kijken naar mijn eigen essay. Misschien kan ik Mansell dan toepassen op stamceltechnologie.

Berichten: 10

Re: Conflictbeslechting

TheLaw schreef:Ik studeer ook rechten aan de UvA en heb ook conflictbeslechting gevolgd. Wat ik er nog van weet is dat je veel teksten van Mansell moet gebruiken heh? Tenminste, daar moest ik mijn analyses steeds over schrijven...

Maar ik weet niet precies meer hoe Mansell over alles dacht, en ik kan zijn visie dus ook niet echt koppelen aan stamceltechnologie. Ik zal als ik thuis ben even kijken naar mijn eigen essay. Misschien kan ik Mansell dan toepassen op stamceltechnologie.
Heel erg bedankt! Super dat je daar even naar wil kijken. Heb me inmiddels wel een beetje verder op wat 'simpelere' onderwerpen georienteerd. Klopt inderdaad dat Mansell wat daarmee te maken moet hebben. Wordt mijns insziens toch een beetje lastig, al lijkt het me super gaaf! Als je nog ideeën hebt hoor ik het heel graag!

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Conflictbeslechting

Mijn essay ging over de vraag of de rechterlijke macht de algemene beginselen van behoorlijk proces wel naleeft. Hierbij heb ik Mansell minder gebruikt dan dat ik dacht...

Maar wat ik er over zei ging voornamelijk over het feit dat hij alles vanuit een extreem extern standpunt analyseerde. Hij bekeek, in tegenstelling tot wat in zijn ogen domme mensen waren, alles heel kritisch. Hij neem niets 'zomaar' aan. Alles dient onderworpen te worden aan eigen onderzoek. Over de wereldkaart zei die dan ook: 'who drew that map'.

En doordat veel mensen alles aannemen, wordt het recht verstoort zijns inziens. Het recht is tenslotte ook maar door mensen gemaakt...

(Dit is het enige zinnige dat ik uit mijn essay omtrent Mansell kan opmaken... succes er mee)

Berichten: 2

Re: Conflictbeslechting

he hallo allemaal, Ik had een vraag... zou iemand misschien zo vriendelijk willen zijn zijn/haar paper te posten. Ik heb namelijk geen enkel idee hoe je zo een paper moet opstellen...ik heb er totaal nog geen beeld van. Alvast bedankt.

Berichten: 10

Re: Conflictbeslechting

he hallo allemaal, Ik had een vraag... zou iemand misschien zo vriendelijk willen zijn zijn/haar paper te posten. Ik heb namelijk geen enkel idee hoe je zo een paper moet opstellen...ik heb er totaal nog geen beeld van. Alvast bedankt.


Ik denk niet dat je daar erg veel aan hebt. Zorg dat je wetenschappelijke teksten leest voor je essay, dan zie je vanzelf hoe een tekst opgebouwd is. Het is gewoon de bedoeling dat je a'.h.v. die teksten zelf een tekst schrijft, vergelijkbaar met de wetenschappelijke teksten. (immers essay = wetenschappelijke verhandeling).

Berichten: 2

Re: Conflictbeslechting

Ok dank je wel...maar heb je nog enige suggesties voor een onderwerp? En de analyses van Mansell?

Reageer