Hout/suiker vergassing

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 21

Hout/suiker vergassing

Hoi hallo allemaal,

ik wil een proef opstelling maken voor een kleine hout/suiker vergassings centrale

dus heb ik een klein druk keteltje nodig die ook open kan (er moet ook nog hout in)

zat aan iets van een liter te denken, verwarmen en vergassen maar.

het probleem zit hem in 2 dingen, hoe kom ik aan een klein keteltje (liefst iets huis tuin en keuken's)

zat al aan een gas flesje of brand blusser te denken, maar die gaan niet open ?!

en ik weet niet op hoeveel druk het komt te staan ?! (veiligheid)

denk dat ik het eerst probeer op het gas fornuis, om dingen te testen, en dan kan ik later er altijd nog

een warmte element in doen als het moet.

heeft iemand hier ervaring mee, of nog goede tips ?

Groetjes

Collen
"All I publish is licensed under GNU/GPL"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hout/suiker vergassing

is hout verbranden om warmte te krijgen niet eenvoudiger en veiliger te begeleiden?

Berichten: 9

Re: Hout/suiker vergassing

Ik zou het experiment vooral BUITEN doen en met name beducht zijn op vrijkomen van CO-gas (naast ontploffingsgevaar uiteraard). In WOII reden voertuigen op het principe van vergassing van, ik dacht, kolen. Misschien is er documentatie te vinden over hoe ze dat technisch gezien precies deden.

Succes en kijk vooral uit ajb.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hout/suiker vergassing

Als het met druk te maken heeft zou ik met niets minder genoeg nemen dan een vacuum tank. Van staal liefst. Ook zou ik meteen een paar druk meters kopen. Je moet dan naar de lokale vacuum techniek boer gaan. busch zal wel iets hebben. Goedkoop is dat natuurlijk niet. maar goed staal is duur. Als iets een groot vacuum kan binnenhouden, kan het (meestal) ook een grote druk beheersen

Berichten: 21

Re: Hout/suiker vergassing

Dankje mensen.

ga idd niet zomaar even wat experimenteren, pas wel op!!

vandaar ik eerst wat onderzoek doe .

opzich is hout vergassing wel een goede alternatieve brandstof (het vrijkomende gas dan)

het feit dat er een paar mensen roepen dat ik met druk moet oppassen, geeft

mij aan dat er dus een behoorlijke druk zal ontstaan.

in mijn beleving dacht ik aan een paar bar, maar daar zal ik me wel in vergist hebben.

jammer. waarom zijn alle leuke experimenten moeilijk of gevaarlijk en on uitvoerbaar ?!

Thx annyway
"All I publish is licensed under GNU/GPL"

Berichten: 9

Re: Hout/suiker vergassing

Je moet ervoor zorgen dat de druk niet te hoog op kan lopen, door een veiligheidsklep in het drukvat te gebruiken. (Bij CV-installaties is dat het bekende knopje bij de ketel waar je NIET aan moet draaien, want dan spuit het water eruit.)

Omdat in de tijd van de stoomketels nogal wat ongelukken gebeurden, is de stoomwet ingevoerd. Dat betekent dat je ook een installatie moet laten keuren voordat je 'm in gebruik mag nemen. Hoe e.e.a. tegenwoordig geregeld is, weet ik niet.

Je kan dus wel veilig experimenteren, als je maar gebruik maakt van de ervaringen van anderen hierin. Neem desnoods een scheikundeleraar in de armslag, die je op weg helpt. Maar laat je vooral ook weer niet teveel ontmoedigen. Het is zo leuk om te proberen een uitvinding te doen.

Berichten: 21

Re: Hout/suiker vergassing

Tja, na wat studie en research over hout vergassing (en suiker, riet en nog veel meer)

is mij wel wat meer duidelijker geworden.

omdat de vergas ketel/vat op een dikke 700 graden draait, zal de druk erg snel erg groot worden.

is dus bijna niet te doen.

het lijkt me slimmer om de gas damp af te vangen (geen hoge druk)

te koelen naar een normale temperatuur (word het volume kleiner)

en het dan pas ergens in te pompen onder druk.

is een stuk veiliger, en makkelijker te realiseren.

Thx
"All I publish is licensed under GNU/GPL"

Reageer