Onderzoek zonnecel (rendement bepalen)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Onderzoek zonnecel (rendement bepalen)

hallo!

ben hier nieuw en loop tegen een (voor mij althans :D ) probleem aan. Ben bezig met een opdracht over zonne-energie. Ik wil het rendement bepalen.

Het experiment zou eventueel als volgt gaan:

Ik heb een zonnecel (oppervlakte van 25cm²) en een gloeilamp van 40Watt. Met een luxmeter meet ik hoeveel lux er 'uit de lamp' komt. Nu weet ik dat 1 lux = 1 lumen/m2. Mag ik dan aannemen dat als de lamp 1 lux uitzendt, dit overeenkomt met 0,0025 lumen op de zonnecel?

Zo ja, ga ik verder met de beschrijving:

Ik wil nu (zonder nog gebruik gemaakt te hebben van kleurfilters) het rendement bepalen. Mijn idee was om een willekeurige weerstand aan te sluiten (logisch), hier over de stroomsterkte en spanning te meten om vervolgens het vermogen te berekenen.

Nu dan het punt waar ik tegenaan loop:

hoe bepaal ik het vermogen dat op de zonnecel is ingevallen? Met andere woorden, wat is de input geweest?

Ik ben via internet op de site van de TU Delft uitgekomen en las daar deze definitie :
1 watt komt overeen met 683 lumen .
Is dit ten alle tijden zo? Ook als ik bijvoorbeeld een kleurfilter op de zonnecel leg?

hopend op een antwoord,

Joost

Berichten: 294

Re: Onderzoek zonnecel (rendement bepalen)

1 Watt is idd gelijk aan 683 lumen. enige waar ge moet op letten is dat ge niet zegt "mijn lamp is 40 watt dus zoveel lumen".

Maar volgens dat je het uitlegt, klopt de redenering die je volgt: je moet inderdaad met een luxmeter het aantal lux gaan meten.

Uw andere vraag ben ik niet 100% zeker van, ik denk niet dat je dat zomaar mag aannemen.

Het is vrij logisch dat het vermogen dat je als input hebt voor je zonnecel zal afhangen hoe ver de lamp van de zonnecel verwijderd is... Dus ik zou mijn luxmeter ongeveer op dezelfde afstand als je zonnecel houden.. Je kan dit natuurlijk best eens uittesten gewoon.

Je moet er eens over nadenken: als je een bol rond je lamp bedenkt, dan maakt het niet uit hoe groot die bol is, je zal steeds evenveel vermogen door het oppervlak van die bol krijgen. maar als je dan 25 cm² uit een kleine bol neemt of een grote bol neemt => zal een verschillend vermogen zijn.

Ik denk dat voor praktische toepassingen het volstaat om eerst de luxmeter te plaatsen op plaats van zonnecel en vervolgens de zonnecel te plaatsen. Dat kan niet bijzonder veel verschil opleveren... (hoekafhankelijkheid ofzo, want aangezien je zonnecel wss vlak is en niet sferisch, zal het invallend vermogen niet overal even groot zijn..).

Je bent op goede weg!

Reageer