Richtingsafgeleiden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 355

Richtingsafgeleiden

Hallo,

Zou iemand mij eens duidelijk kunnen uitleggen wat het verschil is tussen partiële afgeleiden en richtingsafgeleiden? Ik weet dat de partiële afgeleiden de afgeleiden zijn naar de componenten van uw beschouwde functie, maar is de richtingsafgeleiden dit ook niet?

mvg

Berichten: 355

Re: Richtingsafgeleiden

en zou iemand indien mogelijk ook adhv een voorbeeld het verschil uitleggen. :D :P

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Richtingsafgeleiden

Een partiële afgeleide is ook een richtingsafgeleide, maar het 'plaatje' ontbreekt (meestal). Als het plaatje wel te maken is, is de partiële afgeleide de richtingsafgeleide langs de betreffende as.

Berichten: 355

Re: Richtingsafgeleiden

maar het 'plaatje' ontbreekt (meestal).


Euh? Wat wordt er hier bedoeld? Ik ben even niet mee...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Richtingsafgeleiden

Zou iemand mij eens duidelijk kunnen uitleggen wat het verschil is tussen partiële afgeleiden en richtingsafgeleiden? Ik weet dat de partiële afgeleiden de afgeleiden zijn naar de componenten van uw beschouwde functie, maar is de richtingsafgeleiden dit ook niet?
Je kan de richtingsafgeleide zien als een uitbreiding van de partiële afgeleide. De partiële afgeleide is de afgeleide van een functie (van meerdere variabelen) naar een van de variabelen, dus volgens een van de coördinaatsassen. Voor een functie f(x,y,z) is dat naar x, y of z. Je kan dit zien als de richtingen (1,0,0), (0,1,0) en (0,0,1) als je een assenstelsel vastlegt.

Met de richtingsafgeleide bepaal je de verandering in een willekeurige richting, dus volgens een richting (a,b,c). Zoals je ziet zijn de richtingen van de coördinaatsassen, die overeenstemmen met de partiële afgeleiden, hier gewoon speciale gevallen van. Het begrip richtingsafgeleide veralgemeent dit dus naar een willekeurige richting, volgens een richtingsvector.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Richtingsafgeleiden

Ah perfecte uitleg. Bedankt! Is het mischien te veel gevraagd om een voorbeeldje te geven. Ik heb iets nodig om op terug te vallen (praktisch gezien dan)

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Richtingsafgeleiden

De berekening van een partiële afgeleide is eenvoudig, omdat je 'gewoon' kan afleiden naar die variabele terwijl je de anderen constant houdt. Voor een richtingsafgeleide gaat dat niet, omdat de willekeurige richting niet overeenstemt met juist één van de variabelen.

Naast de definitie (met een limiet), vind je op deze pagina ook een handige manier om een richtingsafgeleide (naar een richting volgens de vector v) te berekenen: bepaal het scalair product van de gradiënt van de functie, met de richtingsvector v.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Richtingsafgeleiden

en hoe wordt v bepaald...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Richtingsafgeleiden

Die wordt gegeven: je bepaalt de richtingsafgeleide namelijk volgens een bepaalde richting. Zoals je voor een partiële afgeleide moet geven naar welke variabele (en dit is ook een richting in feite, zoals je nu weet), moet je voor een richtingsafgeleide geven volgens welke richting; bijvoorbeeld (1,-1,3). In de berekening gebruik je wel de genormaliseerde vector volgens deze richting (dus nog delen door de norm).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Richtingsafgeleiden

Ah, perfect. Heel erg bedankt --> Tijd om wat oefeningetjes te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Richtingsafgeleiden

Prima, meestal helpt dat ook om de theorie te begrijpen.

Als je vast zit, laat je maar iets horen... Succes ermee!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer