Qed

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Qed

Vroeger zag je aan het eind van een bewijs QED (Quod erratum demonstrandum, geloof ik) hetgeen betekent: hetgeen te bewijzen viel.

Tegenwoordig zie je KiK (Klaar is Kees)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Qed

Vroeger zag je aan het eind van een bewijs QED (Quod erratum demonstrandum, geloof ik)
Het is Quod Erat Demonstrandum, "wat bewezen moest worden".
Tegenwoordig zie je KiK (Klaar is Kees)
Wel leuk, maar dat heb ik nog nooit gezien :D

In moderne cursussen of boeken kom je vak een (leeg of gevuld) vierkantje (of soms een ander symbool) tegen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Qed

Het is Quod Erat Demonstrandum, "wat bewezen moest worden".
of "hetgeen te bewijzen was/viel", zoals Thermo zei (dan vat je het niet op als een gerundivum).

Maarre, thermo1945: heb je een discussiepunt?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Qed

Phys schreef:of "hetgeen te bewijzen was/viel", zoals Thermo zei (dan vat je het niet op als een gerundivum).

Maarre, thermo1945: heb je een discussiepunt?
Nee maar ik vond het aardig en daardoor vermeldenswaardig.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Qed

Ok.

Soms wordt in het Nederlands ook wel geschreven "W.T.B.W." (wat te bewijzen was)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Qed

Ik had een prof die aan het einde van een bewijs een open vierkantje neerzette. Ik weet eigenlijk nog steeds niet waarom. De gedachte dat hij er "vierkant" achter stond, staat mij wel aan, maar is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet waar. Een andere optie is dat iemand die het bewijs naloopt een vinkje in het vierkantje kan zetten als het bewijs klopt.

Heeft er iemand nog een andere verklaring?
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Qed

Zoals TD reeds zei:
In moderne cursussen of boeken kom je vak een (leeg of gevuld) vierkantje (of soms een ander symbool) tegen.
kan ook een leeg vierkantje betekenen "einde bewijs" of "QED".

Ook hier te lezen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Qed

Tegenwoordig zie je KiK (Klaar is Kees)
Heb ik nog nooit gezien en ik zou een wiskundeboek nooit serieus kunnen nemen als ze dat erin zouden zetten.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Qed

Waar ben je dit eigenlijk tegengekomen, thermo1945?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Qed

Waar ben je dit eigenlijk tegengekomen, thermo1945?
Mijn eigen wiskundeleraar

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Qed

Dan vermoed ik dat je een humoristische leraar had, niet zozeer dat je "tegenwoordig" KiK ziet :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Qed

Heeft er iemand nog een andere verklaring?
Dat vierkantje kom je tegen in de meeste wiskundige vaktijdschriften en is standaard in AMS-LaTeX. Naar het schijnt heeft de wiskundige die het introduceerde het overgenomen van populaire tijdschriften, waar een vakje gebruikt werd ter afsluiting van een artikel. Ik vind het zelf veel esthetischer en bescheidener dan het streberigere en ouderwetse 'QED'.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Qed

Het ziet er inderdaad wat eleganter uit en eigenlijk ook mooier in een moderne tekst, maar de "QED" had wel een zekere charme vond ik.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Qed

Het ziet er inderdaad wat eleganter uit en eigenlijk ook mooier in een moderne tekst, maar de "QED" had wel een zekere charme vond ik.
Ik gebruik ook nog steeds QED op mijn examens. De enige reden wat mij motiveerd om iets fatsoenlijk aan te tonen is dat ik op het einde kan zetten "q.e.d." (dan lijk ik slimmer :D ) Ik heb het overigens ooit van mijn scheikunde leraar geleerd op de middelbare school.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Re: Qed

Ik gebruik ook nog steeds QED op mijn examens. De enige reden wat mij motiveerd om iets fatsoenlijk aan te tonen is dat ik op het einde kan zetten "q.e.d." (dan lijk ik slimmer :D ) Ik heb het overigens ooit van mijn scheikunde leraar geleerd op de middelbare school.
waarna we in koor uitroepen K.I.K. (koffie is klaar)!

Reageer