Halfopen pijp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 281

Halfopen pijp

Beste,

Ik was in mijn boek aan het lezen over geluidsgolven in open en halfopen pijpen.

Tot ik iets raars tegenkwam, waar ik moeite mee heb om het te aanvaarden:

Als een golf een verandering van medium tegenkomt (zoals verandering van een dikke naar een dunne snaar) zal de golf gedeeltelijk gereflecteerd en gedeeltelijk getransmitteerd worden.

"Er stond dat als een compressie van moleculen in de lucht in een halfopen pijp (een maximum dus) een open uiteinde van de pijp nadert, de moleculen van de omringende lucht op de buis afkomen, een 'rarefaction' veroorzaken die teruggestuurd wordt in de buis." ==> hier heb ik moeite mee, hoe kunnen moleculen dat nu doen?

(een rarefaction is dus het omgekeerde van een compressie, weet het nederlands woordje niet :D )

Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Halfopen pijp

Er is natuurlijk geen echt molecule verplaatsing. In een gas springen moleculen tegen de want en elkaar aan met grote snelheid. Je bent echter op zo'n grote schaal aan het denken dat alle moleculen bij elkaar op een 'gas' lijken, dus op de klassieke fiets. Denk dus even niet over moleculen, maar denk over een golf beweging in een gas. De druk word groter en kleiner. Druk is een eigenschap van een gas, niet een eigenschap van een enkel molecule.

Het gas staat stil in een buis. Er is inderdaad een golfbeweging, maar dat verplaatst niets. maak geluid en hou je hand voor je mond. Je hoort nog steeds geluid, er is geen luchtverplaatsing nodig om geluid te maken. Een speaker creeert geen lucht. Als je je vinger in waters steekt en op en neer gaat zie je golven in ringvorm verspreiden op het water vlak. Dit verplaatst echter geen water, waar zou dat water anders vandaan moeten komen.

een golf heeft dus niet veel te maken met verplaatsing van dingen. Als je in een buis roept, met een klein gat aan de onderkant zal een deel door dat gat gaan, en een deel reflecteren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Halfopen pijp

Als een golf een verandering van medium tegenkomt (zoals verandering van een dikke naar een dunne snaar) zal de golf gedeeltelijk gereflecteerd en gedeeltelijk getransmitteerd worden.
"Er stond dat als een compressie van moleculen in de lucht in een halfopen pijp (een maximum dus) een open uiteinde van de pijp nadert, de moleculen van de omringende lucht op de buis afkomen, een 'rarefaction' veroorzaken die teruggestuurd wordt in de buis." ==> hier heb ik moeite mee, hoe kunnen moleculen dat nu doen?
hebben deze twee dingen eigenlijk wel met elkaar te maken, even vooropgesteld dat zich in de pijp hetzelfde gas bevindt als buiten de pijp?

Dan begin je met:
Ik was in mijn boek aan het lezen over geluidsgolven in open en halfopen pijpen.
Dat zal dan ongetwijfeld gaan over staande golven. In een staande golf zal zo'n "compressie" ofwel zo'n drukmaximum juist nooit het open einde van zo'n pijp naderen. Zie ook deze applet:

http://www.walter-fendt.de/ph14e/stlwaves.htm

Ik vraag me dan ook af of je citaten van hierboven niet een beetje uit hun verband zijn gerukt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Halfopen pijp

Ik zal anders eventjes overschijven en vertalen wat er precies in het boek staat:

"In een gesloten pijp is 1 einde gesloten. Wanneer een 'compressional pulse' reist doorheen de pijp en het gesloten einde onmoet, wordt het gereflecteerd als een rarefaction. Een rarefaction wordt gereflecteerd als een rarefaction. een geluidsgolf is ook gedeeltelijk gereflecteerd en gedeeltelijk getransmitteerd wanneer de 'cross-sectional area' van de pijp abrubt veranderd. Bijvoorbeeld: wanneer een rarefaction een open einde bereikt, vlucht de omsingelende lucht naar deze regio and creeert een compressie die terugreist in de pijp. aan compressie is hierdoor gereflecteerd als een rarefaction in een open einde."

Ik weet dat een golf geen materie verplaatst. Dus het zijn geen moleculen die door de pijp reizen. Ik vond het gewoon moeilijk om te begrijpen waarom een compressie, aan een open einde, gereflecteerd wordt als een rarefaction. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Halfopen pijp

Ik weet niet eens wat een rarefaction is,

aha, wikipedia zegt dit: Rarefaction is the reduction of a medium's density, or the opposite of compression.

Een puls is natuurlijk niet hetzelfde als een golf. Maar dan nog kan ik geen antwoord geven.

Berichten: 281

Re: Halfopen pijp

Ik weet niet eens wat een rarefaction is,
zie:
(een rarefaction is dus het omgekeerde van een compressie, weet het nederlands woordje niet:lol:)
Het is idd een afname van dichtheid :D

Met puls moet je je bijvoorbeeld een luidspreker voorstellen: als je er in spreekt gaat de kegel (dat binnenste van de luidspreker) naar voor en wordt de lucht samengedrukt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Halfopen pijp

"In een gesloten pijp is 1 einde gesloten. Wanneer een 'compressional pulse' reist doorheen de pijp en het gesloten einde onmoet, wordt het gereflecteerd als een rarefaction. Een rarefaction wordt gereflecteerd als een rarefaction. een geluidsgolf is ook gedeeltelijk gereflecteerd en gedeeltelijk getransmitteerd wanneer de 'cross-sectional area' van de pijp abrubt veranderd. Bijvoorbeeld: wanneer een rarefaction een open einde bereikt, vlucht de omsingelende lucht naar deze regio and creeert een compressie die terugreist in de pijp. aan compressie is hierdoor gereflecteerd als een rarefaction in een open einde."
voor mijn gevoel is dit kletskoek, en hyperphysics vindt dat ook:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/reflec.html

2e venster op die pagina.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 281

Re: Halfopen pijp

voor mijn gevoel is dit kletskoek, en hyperphysics vindt dat ook:
Misschien daarom dat ik het niet begreep :D

Bedankt voor de link!

Kbegrijp het al iets beter :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Halfopen pijp

Ik verklaarde het voor kletskoek, omdat zowel aan het open als aan het gesloten eind een faseverandering zou optreden.

Bij rustiger beschouwing zit er gewoon een fout in de tekst:
Wanneer een 'compressional pulse' reist doorheen de pijp en het gesloten einde ontmoet, wordt het gereflecteerd als een rarefaction 'compressional pulse' (overdrukgolf is waarschijnlijk de betere vertaling, jvdv).
Aan een gesloten einde wordt de golf gereflecteerd ZONDER faseverandering.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer