Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Warmte-uitzetting

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 04 april 2005 - 14:03

Ik moet voor mijn vak fysica een proefje doen ( mijn jaartaak)
Het probleem is, ik heb een proefje maar ik moet er nog een artikel over vinden, of een wetenschappelijke uitleg.
proef: neem een glazen fles en gooi er een brandend propje in, sluit de fles af met een ballon. De ballon gaat zichzelf opblazen. Dit komt door de uitzetting van warmte.

Zou iemand hierover een goede wetenschappelijke uitleg willen schrijven?
Want ik mag het zelf niet doen.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pollop XXIII

Pollop XXIII

• >100 berichten
  • 145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2005 - 18:21

Zou je die brandende prop niet beter onder je fles houden? Als je ze erin gooit zal ze vrij snel doven denk ik. Het is ook wel iets praktischer, want een brandende prop in een fles duwen zou nog wel eens pijnlijk kunnen worden.

Als je de prop onder de fles houdt zal hij niet doven, en zal het ballonnetje op de fles mooi zichzelf opblazen. Allez ja, tis maar een suggestieken hé
Jan Vonk

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2005 - 17:07

Hoe kan je nu een goede wetenschappelijke uitleg schrijven over een slecht experiment.
Waarom is het een slecht experiment : verschillende fenomenen doen zich op een oncontroleerbare manier samen voor :
1) er vormen zich in de fles verbrandingsgassen. De verbranding zal echter onvolledig verlopen door zuurstofgebrek. Wat er dus bij de gedeeltelijke verbranding precies gebeurt is niet te controleren.

2) de aanwezige lucht en de verbrandingsgassen worden opgewarmd. Dit gasmengsel zal dus uitzetten en de ballon opblazen. Daarna zal de fles weer afkoelen en zal het ballonnetje weer slapper worden. De gaswetten zijn dus enigszins van toepassing ; alhoewel : er wordt in de fles gas bijgemaakt, terwijl er bij de vergelijkingen van de gaswetten wordt van uit gegaan dat de hoeveelheid gas constant blijft.

Betere suggestie : plaats bij kamertemperatuur een slap ballonnetje op een fles, waarop via een T stuk ook een manometer is gemonteerd. Plaats de fles in een bak met heet water, waarvan je de temperatuur kan meten. Bepaal de volume-uitzetting van de ballon bv. door hem dicht te knopen en onder te dompelen in water (niet zo nauwkeurig door drukverhoging). De volume-uitzetting is nauwkeuriger te meten door de uitstromende lucht onder water in een omgekeerde maatcilinder op te vangen. Je kan dan ook meten bij constante druk.

Achtergronden :
http://www.dirkgeero...eale-gaswet.htm
http://www.natuurkun...upportId=592672
pijltjes openklikken

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures