Liters, snelheden en pa*s

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 108

Liters, snelheden en pa*s

Hoi, ik ben momenteel bezig voor school, en ik ben heel erg slecht met eenheden. Nu ben ik bij een opgave en daar staat dit:

Door een pijp stroomt per uur 900 liter olie. De viscositeit van de olie is 4,2*10^-3 Pa*s. de dichtheid is 830kg/m³. De diameter van de pijp is 67mm. is de stroming in de pijp laminair of turbulent?

Ik weet hoe ik deze som uit moet rekenen, maar ik zit met de snelheid, is het mogelijk om uit die 900 liter olie per uur een snelheid te halen? Ik had al zitten goochelen met die dm³ maar ik kwam er niet uit. En ik heb het gevoel dat het mogelijk is, dus als iemand me kan helpen ermee.. graag :D

En nog gelijk een vraagje over Pa*s. Dit staat toch voor Pascal * seconde? Als dat zo is, kan iemand me dan uitleggen hoe dat zit als er bijvoorbeeld staat 5 pa*s. hoe kan het nou 5 pascal * seconde zijn, het klinkt niet echt logisch voor mij. Mijn boek is er niet echt duidelijk mee, vandaar dat ik het hier even vraag, vast wel iemand die me kan helpen..

Bedankt

Berichten: 1.007

Re: Liters, snelheden en pa*s

Voor de stroomsnelheid geldt: snelheid=volumedebiet/oppervlakte pijpdoorsnedeoppervlak. Dimensioneel klopt dat ook;
\(\frac{m³ / s}{m²}=\frac{m}{s}\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Liters, snelheden en pa*s

dynamische viscositeit is inderdaad Pa.s of men gebruikt ook wel milli Pa.s (mPa.s) hetgeen hetzelfde is als centipoise (cPoise). Dynamische viscositeit is de verhouding tussen schuifspanning (N/m2 oftewel Pa) en snelheidsgradient (m/s per m) en dat geeft dan die Pa.s

Lees deze link en het rekenvoorbeeld onderaan.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 108

Re: Liters, snelheden en pa*s

Bedankt, ik heb die link gelezen.. en die som onderaan ook. Wat mij alleen niet duidelijk is, er staat:

v = Q/A dus het aantal liters delen door de oppervlakte van de leiding (1/4pi * d²). Maar in die opgave staat die formule niet echt duidelijk, want als hij word uitgewerkt staat er voor Q 2*1000 .. waar komt die 1000 vandaan? en zo zie ik ook ineens 502 staan, waar komt dat vandaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Liters, snelheden en pa*s

als hij wordt uitgewerkt staat er voor Q 2*1000 .. waar komt die 1000 vandaan?
je zult wél moeten zorgen dat je grootheden worden uitgewerkt in gelijkluidende eenheden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat in dit voorbeeld slordig uitgewerkt vindt, het is algemeen gebruikelijk om te rekenen in SI-eenheden zonder voorvoegsel (uitzondering de kilogram), dus Q in m³/s en A in m²

Dat willen ze hier anders doen. Omdat ze de diameter (geen doorsnede trouwens, dat is de term voor het doorstroomde oppervlak A) in millimeter geven, rekenen ze het volume maar om naar milliliter per seconde.
en zo zie ik ook ineens 502 staan, waar komt dat vandaan?
da's bedoeld als 50²
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Liters, snelheden en pa*s

datzelfde correctiegeintje halen ze uit voor de berekening van het reynoldsgetal, waarbij ze weer de pijpdiameter in mm ipv in m pakken, en ter compensatie de dichtheid in kg/dm³ ipv kg/m³
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 108

Re: Liters, snelheden en pa*s

Oke, in iedergeval het komt erop neer: v = Q/A. Snelheid is Volumestroom gedeeld door Oppervlakte. Zoals jullie zien in mijn som heb ik geen volumestroom, ik heb alleen die 900 liter. Maar mijn vraag is, hoe kan ik van die 900 liter een volumestroom maken. Wat moet ik doen om die 900 liter om te rekenen naar Qv (volumestroom).

edit: Na wat nadenken kwam ik er denk ik ineens op, de eenheid van Qv is m³/s. Aangezien 900 liter gelijk staat aan 900dm³. Dus 900/60/60 is 0,25liter per seconde, ofterwijl 0,25dm³ * 1000 = 250 m³/s.

Heb ik het goed of is er nog wat fout? Als iemand me even kan controleren, bitte!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Liters, snelheden en pa*s

Door een pijp stroomt per uur 900 liter olie
Qv is dus 900 liter/uur = 900/3600 l/s = 0,25 l/s = 0,00025 m3/s
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 108

Re: Liters, snelheden en pa*s

Oja klopt, heb je gelijk in, ik had de fout gemaakt om *1000 te doen inplaats van /1000. Oke, ik snap hem..

Allemaal bedankt voor de reacties :D

Reageer