Newton en economie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

Newton en economie

Tussen al het Wilders-gedoe door:
In 1717 zorgde Newton voor de overgang van het Pound Sterling van de zilveren naar de gouden standaard die bijdroeg aan de welvaart van Engeland.
Dit staat op Wikipedia te lezen. Hoe en waarom staat er niet bij. Kan iemand uitleggen hoe het kan dat de welvaart verbetert door het veranderen van de standaard van zilver naar goud? Dit voor een werk waarin moet aangetoond worden dat Newton een van de belangrijkste personen was van de Nieuwe Tijd.

Klaasde

Berichten: 8.614

Re: Newton en economie

Even googelen:
As Master of the Mint in 1717 Newton unofficially moved the Pound Sterling from the silver standard to the gold standard by creating a relationship between gold coins and the silver penny in the "Law of Queen Anne"; these were all great reforms at the time, adding considerably to the wealth and stability of England.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton#Later_life
In 1717 zorgt hij voor een goede overgang van de Pound Sterling van de zilveren naar de gouden standaard, een manier om wisselkoersen tussen valuta vast te leggen. Dit systeem zorgt voor rust in de handel en een verdere bloei van de Britse economie.
Bron: http://www.wiggertloonstra.nl/canon/newton.php
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 36

Re: Newton en economie

Na even te hebben gegoogled concludeer ik dit: Omdat er in Newtons tijd een overvloed van zilver was, daalde de prijs van zilver en werd al het geld minder waard? Als het er al iets mee te maken heeft, wat is het verband dan met het vastleggen van de wisselkoersen van valuta? Of heeft het er niets mee te maken? Hoe kan de welvaart verbeteren door het vastleggen van de wisselkoersen van de valuta?

klaasde

Berichten: 2

Re: Newton en economie

Volgens mij is het antwoord hierop te vinden in Hume's quantity theory of money. Weliswaar later gepubliceerd dan 1717 (1740 geloof ik) maar het idee was niet volledig nieuw; zie onder andere het Cantillion-effect.

Als in een land de hoeveelheid geld stijgt zal het prijsniveau in dat land ook stijgen. Een gelijke hoeveelheid productie wordt betaald met een grotere hoeveelheid geld; elke 'eenheid' productie is dus duurder. In feite maakt dit voor het land zelf (zonder handel) niets uit omdat de lonen en andere inkomsten ook stijgen. Dit is (een eenvoudige versie van) de quantity theory of money.

In het geval van Engeland: De grote hoeveelheid zilver zorgde er inderdaad voor dat zilver (uitgedrukt in goederen) minder waard werd, ofwel goederen werden (uitgedrukt in zilver) duurder. Dit betekent dat het relatieve prijsniveau tussen Engeland en haar handelspartners verschlechterde voor Engeland. Engelse producten werden duurder voor bijv. Frankrijk terwijl Franse producten goedkoper werden voor Engeland. Dit heeft als gevolg dat de Engelse handelsbalans verschlechterde.

Door over te stappen op een goud-standaard werd het relatieve prijsniveau aangepast in het voordeel van Engeland. Engelse export floreerde en de welvaart steeg.

Een ander gevolg af te leiden uit de quantity theory of money is dat op de lange termijn de zilver voorraad zich zou aanpassen. Dat wil zeggen dat de Engelse zilver voorraad daalt door lage buitenlandse prijzen en dus door import. Wanneer dit gebeurt is is Engeland 'terug bij af' wat betreft haar handelspositie die dan volledig bepaald wordt door comperatief voordeel (zie David Ricardo). Het is mogelijk door manipulatie van de geld voorraad de prijzen op zo'n niveau te houden dat de handelsposite versterkt wordt buiten het effect van comparatief voordeel om. Dit was wellicht Newton's doel, vooral omdat hij het waarschijnlijk vanuit mercantilistische argumenten deed.

Wellicht interresant, een link naar de geschriften van Hume: http://www.econlib.org/library/LFBooks/Hume/hmMPLtoc.html

vooraal essays 3 en 5 van part 2 gaan hierover.

En, altijd paraat, wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Quantity_theory_of_money

Berichten: 1.425

Re: Newton en economie

Volgens jouw verkleinde Newton door zijn maatregel dus de geldhoeveelheid waardoor de inflatie werd opgeheven en de handelsbalans verbeterde. Ik weet niet of dit wel klopt. Nu is zo'n dubbele goud-zilver standaard voor mij wel ingewikkeld maar zonder Newton's maatregel zou bij een zilverenstandaard die niet afweek van bijv. frankrijk deze aanpassing toch automatisch geschieden. (Handelstekort leidt tot uitvoer van zilver en vermindering van de geldhoeveelheid)

Het is ook mogelijk dat de maatregel in eerste instantie juist tot een handelstekort leidde dat gedeeltelijk gecompenseerd werd door kapitaalinvesteringen vanuit het buitenland in de vorm van goud naast het wegvloeien van zilver naar het buitenland.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 2

Re: Newton en economie

Eerst nog een verder antwoord op de originele post:

Door een goudstandaard aan te nemen werd de hoeveelheid goud 'in' een valuta eenheid vastgesteld. Als alle landen dit hebben gedaan is de wisselkoers te bepalen aan de hand van de hoeveelheid goud 'in' een munt. Ik zeg 'in' (met aanhalingstekens) omdat het hier ook gaat over de relatie goud-zilver, door deze vast te zetten creerde Newton ook een waarde voor de hoeveelheid goud 'in' zilveren muntstukken. Wanneer de wisselkoers vaststaat zijn handelaren beter in staat de beste afzet markt te vinden doordat zij altijd weten wat de goederen waard zijn in hun eigen munteenheid.

Dan verder:

Een automatische aanpassing van de geldvoorraad (het specie-flow mechanisme) zal zeer zeker plaats vinden. Ik vermoed zelf dat Newton daarom naar een goudstandaard ging. Als er niets verander was had de grote zilvervoorraad inderdaad tot een uitstroom van zilvergeleid. De geldvoorraad wordt kleiner, prijzen dalen en de handelspositie verbeterd.

Ik heb even opgezocht wat de vastgestelde relatie tussen goud en zilver was.

Wikipedia zegt: ...this valuation (newtons maatregel) ovevalued gold relative to silver

Econlib zegt: ...Newton overvalued the silver guinea

Tegenstrijdige berichten dus. Ik vermoed (en vertouw ook) dat Econlib gelijk heeft. Als zilver ondergewaardeerd was zou dit leiden tot een uistroom van zilver, immers in andere landen was zilver niet ondergewaardeerd en kon dus beter daar uitgegeven worden. Als gevolg hiervan kwam er goud Engeland weer binnen waardoor er een de facto goudstandaard ontstond die in 1819 officieel werd. Het resultaat hiervan is dat de reele geldvoorraad stijgt, immers ondergewaardeerd zilver wordt omgeruild voor overgewaardeerd goud. Op termijn zal de over/onderwaardering verdwijnen.

Uiteindelijk handelde Newton dus om het specie-flow mechanisme te versnellen en op langere termijn in het voordeel van Engeland te laten werken. Het relatieve prijsniveau werd dus aangepast en dit leidde tot een uitvoer van zilver in ruil voor goud.

Zo komen we er samen wel uit :D

Berichten: 1.425

Re: Newton en economie

We zouden eigenlijk de handelsbalansgegevens uit die tijd erbij moeten hebben maar die zullen niet makkelijk te vinden zijn.

Even speculeren. Je had destijds allerlei verschillende munten en de Bank of England drukte ook papiergeld. Dit werd dus de facto door Newton in goud gestandaardiseerd en gerevalueerd. Het vele zilveren muntgeld werd door de maatregel minder waard in Engeland maar niet in Frankrijk als ik het goed begrijp. Met goud kon je dus beter in Engeland terecht. De gouden munten en het papiergeld was in de praktijk wellicht waardevoller als spaarmiddel en als onderpand voor leningen dan het zilvergeld dat in grotere mate voor consumptie werd gebruikt. In de praktijk kan de maatregel ertoe geleid hebben dat de binnenlandse consumptie relatief verminderde tov het sparen. De spaarquote werd vergroot en de investeringen bevorderd (lagere rente). Wat het effect op de handelsbalans had is moeilijk te zeggen. De uitvoer zal in goud betaald zijn geworden en de invoer in zilver. Ik denk dus dat de maatregel vooral een stimulerend effect heeft gehad op het sparen en de investeringen.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer