Elektromagnetisme

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 28

Elektromagnetisme

Hallo allemaal, Ik ben bezig met een elektromotor en deze die doet het al. Maar ik wil er een 2é bouwen. en nu komt de vraag, de elektromagneten daar moet koperdraad in gewikkeld worden. Is er ook een formulle voor de dikte en lengte van het draad dat ik moet gebruiken? Zodat ik een zo sterk mogelijk elektromagneet krijg? Als voeding gebruik ik een auto accu.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromagnetisme

Je moet zien zoveel mogelijk stroom rond de ijzerkern te krijgen. Het sleutelwoord is amperewindingen. Stel dat je 1000 winidngen hebt, en daar loopt 2 ampere door, dan levert dat 2000 AW (amperewindingen). Dus hetzelfde effect als wanneer je 1 winding hebt waar 2000A doorheen loopt.

Volgens mij bestaat er geen rechttoe-rechtaan formule, maar moet je per geval de zaak uitrekenen. Dus een draaddiameter kiezen, kijken hoeveel windingen je daarmee kwijt kunt in de beschikbare ruimte, en uitrekenen wat dan de totale draadlengte is. Dan kun je de weerstand berekenen, en dus de stroom. Eindresultaat is het aantal AW.

Die rekensommen maak je voor verschillende draaddiameters en dan zie je vanzelf waar je uitkomt.

Er is overigens nog een beperking waar je rekening mee moet houden, en dat is de warmteontwikkeling in de totale wikkeling. Die warmte moet ergens naar toe. Die inschatting is overigens de lastigste stap in het verhaal. Hoe ver kun je gaan zonder dat de zaak ontoelaatbaar heet wordt.

Berichten: 28

Re: Elektromagnetisme

De warmte ontwikkeling is dus eigenlijk ook mijn grootste probleem , Hoe heet kan het draad worden voordat er schade optreedt. tot nu toe ging ik op de geur af.

het aantal omwentelingen heeft veel invloedt namelijk veel omwentelingen zorgt ervoor dat een motor sterk is wanneer hij veel toeren heeft. En wienig omwentelingen levert een sterke motor op wanner deze lage toeren heeft, bijhet op gang komen bijvoorbeeld.

In ieder geval bedankt voor de reactie!

Reageer