Springen naar inhoud

Kracht uitgeoefend door een magneet

• Log in om te kunnen reageren

filemod

filemod

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2008 - 19:29

Ik zit met een praktisch probleem omtrent magneten. Ik heb enkele kleine magneetjes besteld en ik wil een berekening doen op de kracht die ze op elkaar uitoefenen.

Praktisch is dit de situatie: een scharnierend deksel gaat open met behulp van een torsieveer, en om de
snelheid te beperken wordt er ook een demper toegevoegd. We hebben dan volgende vergelijking:
I*d≤a/dt≤+c*da/dt+k*a=0 (I=traagheidsmoment van deksel, c=dempingscoŽfficiŽnt, k=veerconstante en a=hoek).
Zowel op het deksel als op het stilstaande gedeelte van het scharnier zitten twee magneetjes die elkaar aantrekken.
Ik wil nu weten wat het effect van die magneetjes gaat zijn op de bewegingsvergelijking. Welke bijkomende kracht
gaat er werken en hoe breng ik dat in rekening? Als de hoekopening nog groot is, kunnen we veronderstellen dat
het moment tengevolge van de magneten 0 is. Vanaf wanneer moet ik dit in rekening beginnen brengen en hoe?

De bedoeling is uiteindelijk om te weten hoe groot de hoeksnelheid da/dt is op het moment dat de magneten elkaar raken. Hiervoor steken we dan gewoon de vergelijking(+beginvoorwaarden) in een computerprogramma.

Gegevens van de magneet(enkel voor de volledigheid dat ik ze meegeef, symbolisch is genoeg)
gesintered AlNiCo
Holding Force = 0,5 N (dit is zo gegeven door de fabrikant, ik weet niet of dit de kracht is van twee magneten tegen elkaar of van een magneet op weekijzer, weet iemand dit?)
Br=0,71 Tesla
Hc=44000 A/m

Hopelijk kan iemand mij verder op weg zetten,

fil

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures