Poolcoördinaten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 355

Poolco

Hallo,

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat poolcoördinaten zijn? In mijn cursus wordt er ineens overgegaan op poolcoördinaten, maar er wordt niet gezegd wat dit is of waarom men dit doet. Het onderwerp is extrema en om de maximum en minimum te bepalen zet men het gebied waar de extrema moet onderzocht worden om in poolcoordinaten.

Iemand een idee?

Berichten: 8.614

Re: Poolco

Heb je hier al eens gekeken?

EDIT: Zie ook deze topic.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Poolco

De "klassieke" coördinaten die je kent, zijn de cartesische coördinaten in een cartesisch assenstel (= x- en y-as loodrecht op elkaar met dezelfde eenheid). Elk punt leg je dan vast door zijn x- en y-coördinaat te geven, het punt ligt dus vast met deze twee getallen.

Poolcoördinaten zijn een andere manier om een punt in het vlak vast te leggen met twee getallen: je geeft enerzijds de afstand van het punt tot de oorsprong (de straal r of rho) en anderzijds de hoek die het punt maakt ten opzichte van de x-as (hoek t of theta).

Zie ook hier. Als Engels geen probleem is, heb je waarschijnlijk meer aan deze pagina. Je vindt hier ook de formules om van het ene coördinatenstelsel over te gaan naar het andere.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer