[natuurkunde] verloren energie bij een stuiterende bal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] verloren energie bij een stuiterende bal

Ik laat een (stuiter) bal van een hoogte van 0,5 m vallen. Hij raakt de grond en gaat weer de lucht in maar komt minder minder hoog dan 0,5 m, enz tot het niet meer stuitert. Mijn doel is om te berekenen hoeveel de bal aan energie kwijt raakt.

moet ik steeds de zwaarte energie berekenen dmv m*g*h door steeds de hoogte in te voeren waarbij je steeds een andere energiehoeveelheid krijgt en het verschil ertussen is dan de hoeveelheid verloren energie??

of moet ik steeds de vergelijking opstellen van zwaarte-energie in de lucht en kinetische-energie als die de grond raakt dmv m*g*h=.5*m*v2??

of moet ik de snelheid er niet bij betrekken?

en wat raden jullie aan stuiterbal of gewone voetbal? want een stuiter bal is wel een beetje een rare bal...

Dank jullie

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] verloren energie bij een stuiterende bal

Je moet in ieder geval gebruikmaken van de wet behoud van impuls toegepast op de (inelastische) botsing tussen twee bollen. Met een energiebalans kan je dan de verloren energie berekenen.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 1.007

Re: [natuurkunde] verloren energie bij een stuiterende bal

moet ik steeds de zwaarte energie berekenen dmv m*g*h door steeds de hoogte in te voeren waarbij je steeds een andere energiehoeveelheid krijgt en het verschil ertussen is dan de hoeveelheid verloren energie??
Dat lijkt me inderdaad de makkelijkste manier.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] verloren energie bij een stuiterende bal

maar dat is dus m1v1+m2+v2,,, wat is dan de 2e massa en snelheid want ik weet alleen hoezwaar de bal weegt verder niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] verloren energie bij een stuiterende bal

je eigen idee, bevestigd door Sjakko hierboven, is gewoon simpel en doeltreffend.

E=mgh dus energie"verlies" ΔE = mgh2- mgh1

eindtoestand minus begintoestand, zodat je altijd een correct teken krijgt wat betreft de energie van de bal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer