Springen naar inhoud

Slapende vogels

• Log in om te kunnen reageren

Joep

Joep

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 16:49

Waarom vallen slapende vogels niet van hun tak?
Ik heb heel het internet uitgepluist, maar kan het niet vinden.
Het heeft iets te maken dat waarschijnlijk de spieren in de poten 'op slot' gaan.
Heeft iemand hier een duidelijke beschrijving van?

Alvast dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 maart 2008 - 17:14

Als (zang)vogels gaan "zitten" dan gaan de klauwen automatisch dicht. Vogels slapen zittend. Het zitten (pootje gebogen) kost de vogel geen inspanning. Pas als hij los wil laten, zijn pootje dus strekt, moet hij kracht gebruiken. De pees in het pootje van een vogel loopt vanaf de dijbeen spier over de "knie" (achterkant van het pootje) naar de onderkant van de tenen toe. Als een vogel gaat zitten wordt de pees die over de knie loopt vanzelf aangespannen omdat de knie gebogen wordt. Zo trekt de pees de klauwen dicht. Als een vogel zich opricht (spier aanspannen) dan wordt de knie recht en ontspant de pees zich waardoor de klauwtjes openen.

Een plaatje dat dat laat zien vind je hier: http://confetti.orf....e...405&print=1 (eventjes wat omlaag scrollen).
Edit V: de link doet het niet meer, nieuwe link met plaatje van pootje (ik zie nu trouwens ook dat de knie ergens anders zit dan ik dacht, maar voor het mechanisme maakt dat niet uit).

Veranderd door Veertje, 07 oktober 2008 - 22:57
nieuwe link toegevoegd

I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Joep

Joep

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 19:02

dank je wel voor je snelle antwoord, het is me helemaal duidelijk!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures