Adembenemend

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

Adembenemend

Hoe zou het komen dat wanneer iets moois je overvalt je soms zo'n ademteug neemt en je adem even stokt?

Dit gebeurt ook wanneer je opeens schrikt.

Waarom zou dat zo zijn?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Adembenemend

Hoe zou het komen dat wanneer iets moois je overvalt je soms zo'n ademteug neemt en je adem even stokt? Dit gebeurt ook wanneer je opeens schrikt. Waarom zou dat zo zijn?
Waarom-vragen zijn beremoeilijk te beantwoorden.

Het gaat hier om lichaamstaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Adembenemend

Ik kan je niet zeggen waarom, maar het is een onderdeel van de "startle response", en ik gok dat het gestuurd wordt door de orthosympaticus.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Adembenemend

Dank je Ypsilon!

Beetje gekke vraag.... maar weet je misschien of orthosympaticus ook geactiveerd raakt (zeg je dat zo?) wanneer een mens 'klaarkomt'?

@ Thermo

Ik doel op een fysiologische reactie :D
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Adembenemend

Ik wist het niet, maar ik ben het gaan nazoeken :D En het blijkt van wel ja:
De ejaculatie kent 3 stadia: de emissie, de expulsie en het orgasmegevoel. De emissie is het toeschieten van de opgeslagen spermatozoën uit een deel van de zaadleiders en van het ejaculatievocht uit de prostaat en de zaadblaasjes. Dit wordt veroorzaakt door het sympatisch zenuwstelsel.
(Bron: http://www.dokteronline.com/informatie/eja...jaculatie.html)
Het orgasme is een voornamelijk sympathisch proces,

waarbij ook het willekeurige zenuwstelsel is betrokken

voor de samentrekking van het dwarsgestreepte

spierweefsel.
Daartegenover staat dan wel:
De erectie is een uiting van perifere parasympathische

overheersing. Deze parasympathische

overheersing wordt aangestuurd door centrale

processen (gewaarwording van seksuele stimuli), maar

ook door perifere prikkels zoals tastzin op het genitale

niveau.
(Bron: Welke responsfase is eigenlijk gestoord? (pdf))

Kleine opmerking: in de eerste quote gaat het wel over het mannelijk orgasme en in de laatste over de erectie, maar voor het vrouwelijk orgasme geldt hetzelfde.

Nog een kleine opmerking: het "sympathisch zenuwstelsel" (sympathetic nervous system) en het "orthosympathisch zenuwstelsel" zijn hetzelfde. De tegenhanger is het parasympathisch zenuwstelsel (parasympathetic nervous system).

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Adembenemend

ah, super Ypsilon, dank!

Het sympatisch en parasympatisch systeem zijn wel bekendere woorden voor me idd.!!

Best wel een tijd geleden kwamen ze langs bij een module gezondheidspsychologie.

Wat me ervan bij staat is dat wanneer ze elkaar vlot afwisselen en dan veelvoorkomend dat het erg gevaarlijk is omdat je systeem dan plots uit kan vallen of iets dergelijks. Wel zeldzaam. Maar ik weet niet meer precies hoe het zit. Het was iig gelinkt aan stress.

Als je het interessant vindt kan ik het wel opsnorren (even stof van het boek blazen hahahah).

groetjes!
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Adembenemend

Als je het interessant vindt kan ik het wel opsnorren (even stof van het boek blazen hahahah).
Lijkt me wel interessant ja, blaas maar :D

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Adembenemend

Gevonden! Is alweer jaar of 3 of 4 terug dat ik dit tentamen deed dus was ff zoeken.

Het onderzoek waarnaar werd verwezen in biologische psychologie boek ook gevonden:

http://www.psychosomaticmedicine.org/cgi/reprint/19/3/191

Het is uit 1957 !

Bah het was wel wreed onderzoek!... zoals zovele.

Het gaat er om dat Richter ontdekte dat wanneer je whiskers van een rat afknipte en het in een waterbak gooit het na in paniek even rondzwemmen geen uitweg vindend naar bodem zinkt. Autopsie wijst er op dat doodsoorzaak hartstilstand is.

Hij bedacht dat sympatisch systeem sterk geactiveerd werd en parasympatisch systeem zeer sterk reageerde (remt sympatische reactie... dus hartslag vertragend en in deze gevallen hart stilleggend).

Om hypothese te toetsen deed hij weer hetzelfde met ratten (whiskers afknippen --> in water gooien) maar redde ze nu een aantal keer. Deze ratten hadden die hele heftige sympatische en parasympatische reactie kennelijk niet want ze zwommen succesvol nog vele uren rond.

Dus hevige paniek kilt door sterke parasympatische reactie op het sympatische --> legt hart stil.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Adembenemend

Fijn (nou ja...)! Bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Adembenemend

Ik doel op een fysiologische reactie :P
Daar kom ik wel mee klaar! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Adembenemend

hahahah blijkbaar ja. Geeft niet hoor, ben je geen uitzondering in :D
Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer